Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Distans | Skellefteå

Vill du arbeta med utveckling och stöd till personer med funktionsnedsättning? Då är vår stödpedagogutbildning något för dig.

Undervisningsspråk Svenska

26 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Stödpedagoger är en efterfrågad resurs
Vill du arbeta med utveckling och stöd inom funktionshinderområdet? Då är vår stödpedagogutbildning något för dig.

Som stödpedagog kommer du att arbeta för att säkra att individens behov står i centrum och att rättigheter för personer med funktionsnedsättning efterlevs.

Utbildningen ger dig möjlighet till en fördjupad pedagogisk och etisk kompetens i dina möten med både brukare och anhöriga samt i handledning av kollegor. Du får verktyg att skapa bärande, respektfulla relationer och ett lärande klimat.

Utbildningen förbereder dig för att i din roll som stödpedagog kunna planera, utforma, utföra och utvärdera ditt arbete på ett systematiskt och kvalitetssäkert sätt.

Stödpedagogutbildningen omfattar:
Fyra terminer
50% studietakt
200 YH-poäng
Distans med samlingsdagar i Skellefteå, där du själv bekostar resa och boende

Yrkesrollen
Stödpedagogen har en viktig pedagogisk roll i det dagliga arbetet, som ytterst ska främja den enskildes självbestämmande, delaktighet och integritet. Stödpedagogen ska även vara en resurs i tillämpningen av aktuell lagstiftning I vardagsnära situationer. Med sin fördjupade och specifika kompetens är stödpedagogen en resurs i det dagliga arbetet i arbetslaget och fungerar som ett stöd i kvalitetsarbetet för att uppnå helhetssyn, brukarfokus, utveckling och samordning.

Utbildningen bygger vidare på specifika kurser från gymnasieskolan och kräver även att du har yrkeserfarenhet från funktionshinderområdet.
I utbildningen ingår även lärande i arbete (LIA) som görs ute på en arbetsplats, exempelvis på din hemort.

Skellefteå kommun Vuxenutbildningen