Mobila System och GIT

Distans | Uppsala

Mobila System och GIT är en utbildning som inte bara ger dig breda kunskaper inom tekniskt arbete med geodata utan även en inblick i programmering.

2 september 2024

26 maj 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Den här utbildningen ger dig möjligheten att koppla samman geografisk IT med den mobila tekniken. Du kommer efter utbildningen att kunna förstå, administrera och tillämpa geografisk informationsteknik (GIT), samt skapa egna geografiska informationssystem (GIS) i både desktop-, webb och mobil miljö. Du kommer under utbildningen också att få möjlighet att knyta viktiga kontakter med potentiella arbetsgivare inom olika branscher.

Mobila System och GIT är en mycket bred utbildning och kan därför leda till en mängd olika yrkesroller. Bland dessa så återfinns bland annat GIS-utvecklare, GIS-samordnare, projektledare, konsult, samhällsplanerare, applikations-/systemutvecklare, mättekniker, med flera. Dessa yrkesroller finns i sin tur representerade inom en mängd olika branscher både inom privat och inom offentlig sektor.

Arbetsmarknaden är väldig god för GIS, bland annat skriver Geoforum Sverige som är en branschorganisation för Geografisk IT:
"Kompetensförsörjning till geodatabranschen står högst på listan över utmaningar för både privata och offentliga aktörer som är medlemmar i Geoforum Sverige. Det råder kompetensbrist inom geodataområdet. Geodatabranschen växer, andelen pensionsavgångar de närmsta åren är stor och nya kompetensbehov växer fram i och med digitaliseringen. Detta samtidigt som antalet nyutexaminerade är lågt och uppslutningen till befintliga utbildningar är dålig."

Ocellus Information Systems AB