Mobilapplikationsutvecklare

Distans | Göteborg

Vill du jobba med att utveckla appar mot mobila plattformar? Sök till vår utbildning till Mobilapplikationsutveckalre!

2 september 2024

15 april 2024

1 september 2025, 1 augusti 2026

Beskrivning
Gillar du att jobba tillsammans med andra och samtidigt ta ansvar för din lärprocess? Då passar upplägget på utbildningen till Mobilapplikationsutvecklare perfekt för dig.

Vad säger branschen:
Det råder akut brist på it-kompetens i Sverige eftersom den digitala omställningen i samhället skapar en ökad efterfrågan användarvänliga och smarta appar i stort sett alla sektorer i samhället. Idag ska en mobilapputvecklare kunna ta fram lösningar för både Andriod- och iOS-enheter och dessutom kunna skapa snabbutvecklade hybridappar som via webben ska vara plattformsoberoende. Du har goda möjligheter hitta din plats i branschen som anställd eller konsult med början i de juniora tjänsterna och med tiden bredda din portfölj och ta dig an alltfler seniora uppdrag.

Om utbildningen:
Utbildningen varvar teori och praktik där du får lära dig de två stora plattformarna för mobilapputveckling: Googles Kotlin och Apples Swift och att bygga nativeappar genom dessa båda. Du får även grunder i HTML, CSS, JavaScript och något av de stora JavaScriptramverken samt både teori i och erfarenhet av att arbeta agilt. Du kommer också att vara ute på praktik där du jobbar med skarpa projekt tillsammans med ett team av andra utvecklare på ett företag eller i en organisation.

Utbildningen ges på distans med cirka 9 timmar lärarledd fjärrundervisning och handledning varje vecka. Vid 8 tillfällen har vi dessutom fysiska träffar i Göteborg.

Utbildningens upplägg utgår från ett problemorienterat pedagogiskt förhållningssätt där du själv söker svar och lösningar, såväl enskilt som i samverkan och samarbete med dina klasskamrater och med arbetslivet. Målet är att skapa förutsättningar för ett livslångt lärande och förmåga att självständigt utvecklas inom yrket och branschen efter avslutade studier.

Folkuniversitetets pedagogiska modell bygger på att du kontinuerligt utvecklar din anställningsbarhet som Mobilapplikationsutvecklare. Det innebär att du, utöver relevanta fack- och ämneskunskaper, även utvecklar dina generella förmågor för anställningsbarhet. Det handlar bland annat om samarbete, problemlösning, ansvarstagande samt skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och engelska.

Folkuniversitetet Kursverksamheten vid Göteborgs universitet