Frontendutvecklare

Bunden | Arvika, Karlstad

Är du intresserad av att jobba med modern webbutveckling? Sök då till vår utbildning till Frontendutvecklare!

26 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Från att ha varit en yrkesroll riktad mot kommunikationsbyråer och företag som bygger hemsidor och säljsajter så efterfrågas idag Frontendutvecklarens kompetens alltmer i olika typer av verksamheter.

Idag är mobilen och plattan de vanligaste enheterna för att söka information och uträtta ärenden. Fler och fler verksamheter bygger upp sina tjänster och sin kommunikation med allmänheten på ett sätt som involverar Frontendutvecklarens yrkeskompetenser.

Vad lär du dig?
Med denna utbildning har du rätta förutsättningar för en bra start i yrkesrollen. Med kurser i webbprogrammering och webbdesign, samt backend och förståelse för att samarbeta med andra yrkeskompetenser gör du dig redo att möta din nya karriär. Genom utbildningens praktikperioder (LIA) möter du branschen, där du utvecklar nya kunskaper och sätter dina befintliga på prov, samtidigt som du skapar dig ett nätverk för framtiden.

Arbeta agilt
Backend med Node.js
Examensarbete
Frontend-ramverk
Full stack webbapplikaton
HTML & CSS
Introduktion till IT-branschen och frontendutveckling
Introduktion till programmering och datalogiskt tänkande
Lärande i arbete 1
Lärande i arbete 2
Utvecklingsmiljöer och driftsättning
UX/UI fördjupning
UX/UI grunder

Så genomförs utbildningen
Utbildningen genomförs i våra lokaler i Karlstad men sänds även till Yrkeshögskolans lokaler på Arvika näringslivscentrum. Du kommer att ha ca 15 timmar undervisning per vecka, fördelat på 2 heldagar och en halvdag. Veckan brukar avslutas med en runda codereviews där du och dina kurskamrater visar upp den kod ni skapat under veckan. Ni ger varandra tips och idéer som gör er kod ännu bättre. Som utbildad Frontendutvecklare kommer du med största sannolikhet att ingå i ett team med kunder och/eller kollegor. Så redan under utbildningen börjar vi förbereda dig på detta arbetssätt. Detta innebär att du i alla kurser genom utbildningen kommer att samarbeta med dina klasskamrater i olika sorters grupparbeten.

Var kan jag jobba?
Du som Frontendutvecklare står inför en växande arbetsmarknad och du behövs inte bra som konsult på ett it-företag, utan även i tillverkningsindustrin, hos myndigheter, inom offentligverksamhet, organisationer och inte minst inom webbutveckling och marknadsföring.

Yrkesroller:
Frontendutvecklare
Webbdesigner
Webbutvecklare
Konsult inom webb och multimedia
Egenföretagare

Folkuniversitetet Kursverksamheten vid Göteborgs universitet