Drifttekniker kraft- värmeproduktion

Distans | Karlstad

Är du intresserad av teknik, problemlösning, miljö och processer? Välkommen till vår utbildning Drifttekniker, kraft- och värmeproduktion!

19 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Energisektorn är starkt växande i och med samhällets ökande behov av främst el, men även värme, ånga och fjärrkyla. Även teknikutvecklingen och ökade klimat- och miljökrav driver på processerna i såväl i industrin som på kraft-/ värmedistributionssidan så du kommer att jobba i en bransch där utvecklingen går raskt tempo. Branschen har ett stort behov av ny välutbildade medarbetare, vilket ger dig goda möjligheter att gå direkt ut i arbete efter avklarade studier.

Att studera till Drifttekniker på distans vid Folkuniversitetet kombinerar friheten att studera varifrån du önskar med ansvaret att aktivt delta i ditt lärande.

Lärarledda föreläsningar genomförs varje vecka där du deltar på distans tillsammans med en klass Drifttekniker som läser samma utbildning på plats i Göteborg. Föreläsningarna spelas in så du kan se dem flera gånger. Kurserna innehåller både teoretiskt material och praktiska övningar. En stor del av utbildningen är Lärande i arbete. Detta innebär att du är ute på en arbetsplats och lär dig yrkesrollen i praktiken och får möjlighet att omsätta teori till verklighet.

En stor del av utbildningen består av gruppuppgifter och detta arbete simulerar arbetslivets förhållanden, det ger värdefulla erfarenhet av teamarbete, samt förbereder dig för arbetsmarknaden. Engagemang och aktivt deltagande krävs genomgående i utbildningen, från förberedelser inför lektioner till genomförandet av olika projekt.

Utöver det digitala klassrummet, där du kommer att interagera med både lärare och klasskamrater, innehåller utbildningen även 6st fysiska träffar. Utbildningens start och avslut är två av de fysiska träffarna. Dessa två träffar genomförs på plats i våra lokaler i Göteborg, övriga träffar planeras senare. Dessa närträffar ger en ytterligare dimension till dina studier, där kan du knyta kontakter med klasskamrater, lärare och arbetsliv, samt få tillgång till gästföreläsningar.

Vårt mål är att erbjuda en utbildning som ger dig de viktigaste färdigheterna inom arbetsmiljö och gör dig redo att arbeta i en intressant och varierad bransch.

Kurser du läser under utbildningens två år:
• Grundläggande kraft- och värmeanläggningar
• Kraft- och värmeanläggningar, fördjupning
• Lärande i arbete 1 och 2
• Bränsle- och förbränningsteknik
• Strömningslära
• Värmeteknik
• Fjärrvärmesystem
• Elkunskap
• Drift- och underhållsteknik och arbetsmiljö
• Processvattenkemi
• Styr- och reglerteknik