Medicinsk vårdadministratör

Bunden | Linköping

Är du en duktig administratör och nyfiken på hälso- och sjukvård? Då är Medicinska vårdadministratörsyrket rätt val för dig.

1 augusti 2024

7 maj 2024

1 januari 2025, 1 augusti 2025

Arbetet som medicinsk vårdadministratör kräver att du är noggrann och har goda kunskaper och intresse för det svenska språket i tal och skrift. Arbetsplatsen är ofta en vårdenhet där samverkan med vårdens alla professioner tillsammans ger patienter en god och säker vård.

Som medicinsk vårdadministratör är du ofta en nyckelperson i olika administrativa processer inom vården. Det kan till exempel vara att arbeta med journalföring från diktat, remisshantering, väntelistesamordnare och kontakt med patienter via receptioner, telefon och via 1177. Samarbetsförmåga och flexibilitet är egenskaper som kännetecknar en vårdadministratör.

Medicinska vårdadministratörens främsta arbetsredskap är IT, datorer och programvara som möjliggör en god och säker vård tillsammans med vårdens alla professioner. Det är inte ovanligt att medicinska vårdadministratören deltar i olika förbättringsarbeten och är den som får i uppdrag att ta fram information och statistik till rapporter och projekt.

Region Östergötland och Linvux har tillsammans skapat innehållet i utbildningen för att garantera att du får den yrkeskompetens som arbetsgivaren efterfrågar.

Östsvenska Yrkeshögskolan AB