Nätverkstekniker

Distans | Linköping

Du ansvarar för att planera och konfigurera infrastruktur, övervaka prestanda, lösa problem och säkerställa att nätverket uppfyller företagets behov.

26 augusti 2024

Öppen för sen anmälan

17 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Är du en problemlösare med teknikintresse? Då är nätverkstekniker yrket för dig! Du ansvarar för att installera och konfigurera nätverksenheter som routrar och brandväggar, samt för att implementera säkerhetsåtgärder för att skydda nätverket mot obehörig åtkomst och skadliga hot. I ditt yrke fokuserar du på att skapa och upprätthålla en pålitlig och säker kommunikationsinfrastruktur för företagets data och resurser.

VAD ARBETAR DU MED?
Som nätverkstekniker har du en viktig och oumbärlig roll. Det är du som säkerställer att nätverk konfigureras på ett korrekt och säkert sätt och du ansvarar även för felsökning och drift. Inför implementation av ett nytt nätverk är din uppgift att utvärdera och analysera organisationens krav för att skapa en effektiv nätverksstruktur. I nästa steg installerar du nätverksutrustningen inklusive routrar, switchar, brandväggar och annan hårdvara, samt konfigurerar t ex IP-adresser och andra nätverksinställningar. I arbetsuppgifterna ingår också att övervaka prestandan och identifiera eventuella säkerhetsproblem för att skydda mot obehörig åtkomst och dataintrång. Du utför regelbundet uppdateringar och planerar för underhållsarbete utifrån kapacitetsbehovet i organisationen. I ditt jobb samarbetar du med andra tekniska team, och har även mycket kontakt med människor som inte är tekniskt kunniga, därav är det av stor vikt att kunna kommunicera tekniska begrepp på ett pedagogiskt sätt. Rollen passar dig som gillar teknik, har ett sinne för problemlösning och tycker om kontakten med människor.

Nätverkstekniker är efterfrågade inom olika branscher, t ex inom hälso- och sjukvårdsorganisationer, utbildningsföretag, bank- och finanssektorn, statliga organisationer och transportsektorn. Dessa är bara några exempel, och nätverkstekniker kan finnas i en mängd olika arbetsmiljöer. Beroende på företagets storlek och bransch kan arbetsuppgifterna variera, och i många fall är du anställd av ett IT-företag där du arbetar som konsult för de företag som har behov av nätverkstekniker.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för distanslektioner, tentor, uppgifter osv. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans med uppgifterna. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även 6 fysiska träffar (sk närträffar) i Linköping och är 1-2 dagar per tillfälle. Träffarna kan bland annat innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar och grupparbeten.

SAMARBETSPARTNERS
Denna utbildning är framtagen tillsammans med arbetslivet. Utbildningens innehåll är format efter dess krav på kompetens, vilket gör dig eftertraktad som examinerad nätverkstekniker.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola