Trädgårdsmästare - Hållbar parkförvaltning och ekosystemtjänster

15 april 2024

25 augusti 2025, 31 augusti 2026

Trädgårdsmästare – Hållbar Parkförvaltning och Ekosystemtjänster
Det råder idag en ökad efterfrågan på välutbildade trädgårdsmästare inom parkförvaltning och skötsel av gröna miljöer. De kommande åren behöver den gröna sektorn, endast i södra Sverige, anställa över 500 trädgårdsmästare.

Trädgårdsbranschen står inför betydande förändringar med pågående klimatförändringar, hållbara lösningar, ny teknik och stora pensionsavgångar. Som trädgårdsmästare med inriktning på parkförvaltning och ekosystemtjänster spelar du en avgörande roll inom ditt yrkesområde. Utbildningen är utformad i samarbete med den gröna sektorn, med fokus på dagens och framtidens utmaningar inom förvaltning och skötsel av gröna miljöer. Under utbildningstiden kommer du fördjupa dina kunskaper inom områden som växtkännedom, beskärning, ekosystemtjänster, ledarskap, samt planering och beräkning av arbeten.

Arbetsmarknadens behov
Den färdiga trädgårdsmästaren har ansvar för att utveckla och förvalta parker och grönområden. Yrkesrollen är utmanande och kombinerar praktisk hantverksskicklighet med teoretiskt kunnande. Utbildningen ger dig kunskaper som enligt arbetslivet är svåra att finna vid anställning av nya medarbetare.

Utbildningen har tagits fram i samarbete med flera betydande aktörer i södra Sverige, såsom Malmö stad, Lunds kommun, Kristianstad kommun, Sofiero, HSB, PEAB, Växtkraft Rosenhagen, Green Landscaping med flera.

Arbetslivets mål är att studerande, med dessa förutsättningar, efter examen ska vara kompetenta kollegor i branschen och bidra till utvecklingen av hållbara parker och grönområden.
Efterfrågad grön kompetens

Programmet "Trädgårdsmästare – Hållbar Parkförvaltning och Ekosystemtjänster" är uppbyggt kring ett lärande och användande av resurser för att kunna utveckla och förvalta våra parker och grönområden på bästa sätt. Genom Hvilans egna skolpark, med ett stort utbud av träd, buskar, perenner och ett stöd från lärare, får du en unik möjlighet att utveckla och fördjupa dina praktiska kunskaper under hela utbildningstiden.

Dina kunskaper som trädgårdsmästare inom hållbar parkförvaltning och ekosystemtjänster är mycket efterfrågade inom trädgårdsbranschen. Som trädgårdsmästare arbetar du för att de gröna miljöerna ska vara välfungerande, vackra och problemfria. Du bedömer behov, planerar och genomför skötselinsatser inom park och trädgård. Inom parkförvaltning och ekosystemtjänster har du mycket goda kunskaper om skötsel och utveckling av gröna miljöer.

Skolan
Skolan har speciallokaler och resurser som är anpassade för undervisningen, inklusive parkområden, övningssalar, markbyggnadshall, 55 hektar odlingsmark, växthus samt maskinhall med tillhörande utrustning och maskiner. Lärarna och yrkesinstruktörerna har hög ämneskompetens, god branschkännedom och är erfarna utbildare.

Examen
Efter examen erhåller du en examen som "Trädgårdsmästare – Hållbar Parkförvaltning och Ekosystemtjänster."

Hvilan Utbildning AB