Kyl- och värmepumpstekniker

Bunden | Luleå

Bli kyl- och värmepumpstekniker! Ett yrke med praktiska färdigheter och problemlösning i varierande miljöer. Många lediga jobb väntar efter examen!

2 september 2024

15 maj 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Känner du dig nyfiken på hur det är att arbeta med kyl- och värmepumpsteknik? I den här utbildningen får du studera hur det är jobba med just det – i olika typer av byggnader och applikationer. Utbildningen passar bra för dig som har ett tekniskt intresse och vill lära dig mer om olika processer, system, material och lagar. Eftersom yrket innehåller en hel del kontakt (både på svenska och engelska) med kunder, leverantörer och kollegor är det även en fördel om du gillar kommunikation.

Läs utbildningen på plats i Luleå: Den här utbildningen går du på plats i Luleå. Allt material under utbildningen hittar du i vår digitala plattform och du har regelbunden kontakt med lärare och studiekamrater på plats i våra lokaler, via webbmöten, chatt och forum.

På Lernias yrkeshögskola kombinerar vi praktiska övningar med projektarbeten som du redovisar digitalt eller på plats. En rolig och uppskattad del av utbildningen är våra studiebesök, seminarier och workshops. Du studerar utbildningen på plats i Luleå med vissa inslag av distansundervisning.

Vi går igenom flera viktiga områden i utbildningen. Till exempel:
• Förnyelsebara energilösningar. Vilka nya tekniker och innovationer inom förnybar energi som finns för att möta framtidens hållbarhetskrav.
• Ritningsläsning och manualanvändning. Här utvecklar du förmågan att läsa och använda ritningar samt manualer, kritiska verktyg för att lyckas inom branschen.
• Efterlevnad av lagar, standarder och bestämmelser. Få en djup förståelse för de juridiska och säkerhetsmässiga aspekterna genom att följa gällande lagar, standarder och bestämmelser.
• Systemlösningar med fokus på miljö, tillgänglighet, service och driftsäkerhet. Lär dig att välja och motivera systemlösningar som inte bara är miljövänliga, utan också optimerar tillgänglighet, service och driftsäkerhet.

LIA – en stor del av utbildningen: En viktig del av utbildningen är LIA, Lärande i Arbete eller praktik, där du testar på yrket som kyl- och värmepumpstekniker ute på ett riktigt företag. Du får en egen handledare som ger stöd och feedback och möjlighet att pröva på dina teoretiska kunskaper i praktiken. Dessutom skapar du värdefulla kontakter med potentiella arbetsgivare. Genom att delta i LIA-perioder får du inte bara hands-on erfarenhet utan även en strategisk fördel när det gäller att etablera dig inom branschen. Detta är en unik chans att koppla samman teori med verklig arbetslivserfarenhet och bygga en stark grund för din framtida karriär som kyl- och värmepumpstekniker.

Lernia Utbildning AB