Systemutvecklare med testinriktning

Öppen för sen anmälan

18 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Det finns en stor brist på systemutvecklare i Sverige. I utbildningen Systemutvecklare med testinriktning blir du skicklig på programmering och får även en djup förståelse för hur system och applikationen ska testas innan de används. Den här utbildningen passar dig som är kundfokuserad, noggrann och lösningsorienterad. Du får lära dig att kodgranska, utforska och testa olika delar av system.

Nya beteendemönster i samhället skapar stark efterfrågan av systemutvecklare. Det som ligger bakom efterfrågan är bland annat en ökad digitalisering i samhället och även ett ökat fokus på säkerhet. Trots tidigare strukturomvandling i Sverige, ligger mycket av digitaliseringen fortfarande framför oss. Fram till 2030 kommer 21% av arbetade timmar att automatiseras, där arbetsgivarna efterfrågar personer som har kunskaper i både systemutveckling och testning. Det behövs systemutvecklare som kan utveckla och förändra olika system, programvaror och applikationer. Mjukvarutestning är avgörande inom utveckling av allt från webbapplikationer till komplexa system för industrirobotar, självstyrande bilar, Virtual Reality, Artificiell Intelligens och the Internet of Things (IoT).

I utbildningen lär du dig främst språket Java men du lär dig även verktyg och språk inom webbutveckling, exempelvis HTML, CSS och JavaScript. Förutom programmering har du ett stort fokus på att planera, designa och utföra tester och du lär dig hur applikationen du utvecklar ska testas under utvecklingen och innan den ska användas av kunderna.

JENSEN Education School AB