Socialpedagog

Distans | Nacka

Socialt förändringsarbete med barn, unga och vuxna.

1 september 2024

4 april 2024

20 januari 2025, 1 september 2025

Är du intresserade av jobb inom social förändringarbete med barn, unga eller vuxna? Med vår yrkeshögskoleutbildning till socialpedagog blir du attraktiv på arbetsmarknaden. Vi samarbetar med ett stort antal arbetsgivare och tillsammans förbereder vi dig för att få anställning och att arbeta som socialpedagog inom många olika områden.

Utbildningen till socialpedagog ger dig kompetens för socialpedagogiskt arbete med barn, ungdomar och vuxna. Din arbetsmarknad finns t ex som behandlingspedagog inom HVB och Statens institutionsstyrelse, som socialpedagog inom grund- och gymnasieskola, eller som boendestödjare/handledare inom socialpsykiatrin.

Du kan arbeta både i förebyggande och behandlande verksamheter. Drygt en fjärdedel av utbildningen består av praktik i form av Lärande i arbete (LIA) på en relevant arbetsplats. Utbildningen sker under två år på heltid, och leder till en yrkeshögskoleexamen om 400 Yh-poäng. Utbildningen är avgiftsfri, och som yrkeshögskoleutbildning så berättigar den till studiemedel från CSN.

Sverigehälsan AB