Elprojektör

Distans | Jönköping

Vill du arbeta med planering och projektering av elinstallationer? Läs på distans och få kompetens inom elprojektering, CAD och kalkylering!

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

26 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Utbildningen genomförs på distans med ett antal fysiska träffar i Jönköping.

Utbildningen ger dig auktorisation inom lågspänning (AL) och möjlighet att få arbeta som elprojektör i företag inom elbranschen med inriktning mot konstruktion och projektering. I rollen kan du få arbeta självständigt med elinstallationsarbete i starkströmsanläggningar och fast anslutning och losskoppling av elektrisk utrustning, samt övervaka regler och standarder. Du upprättar ritningar, kretsscheman med tillhörande dokumentation samt programmerar i relevanta CAD-program.

Utbildningen har utformats i samarbete med ledande branschföretag för att möta deras behov. I utbildningens ledningsgrupp ingår representanter från Jönköping Energi AB, Afry, EFKAB, Projektteknik AB, Vinnergi AB, EON, Habo Kraft, Hitachi Energy AB, Ramboll, Omexom AB och WSP Jönköping.

Utbildningen passar dig som vill fördjupa och vidareutveckla dina kunskaper inom elprojektering och elkonstruktion. Du får de kurser som krävs för utbildningskravet i CAD för elinstallationer, en kompetens som är högt efterfrågad. Efter utbildningen kan du jobba som arbets-, serviceledare inom elinstallationer, som CAD-ritare och elkonstruktör. Du leder projekt och du upprättar kontrakt och offerter samt genomför lönsamhetskalkyler.
Det här är en mycket intressant utbildning för dig som vill vidareutbilda dig och/eller har erfarenhet av att jobba inom branschen, och vill ha en ny inriktning i din karriär. Utbildningen ger fördjupad branschkompetens och vidareutvecklar dina kunskaper inom elprojektering och elkonstruktion.

Utbildningsmomenten omfattar bland annat kurser i ellagstiftning och entreprenadjuridik, ritning i CAD-miljö, dokumenthantering och projektledning. Du får också lära dig de i elprojekteringsbranschen vanligast förekommande programmen som MagiCAD och Elvis. Genom praktiken (LIA) på ett företag får du värdefulla kontaktytor i branschen redan under utbildningen.

Det är en kortare utbildning som är lämplig som kompetensutveckling.

Våra yrkesutbildningar lägger stor vikt vid praktiska färdigheter och målet är att du ska vara väl förberedd för ditt kommande yrke och kunna få rätt arbete direkt efter utbildningen. Därför består 25 procent av utbildningen av praktik i form av LIA (Lärande i arbete) ute på ett eller flera företag. Det ger dig möjlighet att direkt få testa dina nyförvärvade kunskaper i verkligheten, samtidigt som du får viktiga kontakter i branschen.

Tekniska Högskolan i Jönköping, Jönköping University, är ansvarig utbildningsanordnare. Utbildningen genomförs i samarbete med Yrkeshögskolan i Jönköping, Jönköpings kommun.

Varje år antar vi fler än 20% av de sökande utifrån reell kompetens. Om du är intresserad av en utbildning, men har andra erfarenheter än de som listas i de formella behörighetskraven till utbildningen uppmanar vi dig att göra en ansökan och fylla i en komptenskartläggning. Läs mer under antagning på JU.SE/YH

Tekniska Högskolan i Jönköping AB