Produktionsutveckling

Bunden | Jönköping, Värnamo

Vill du jobba med produktionsutveckling inom tillverkningsindustrin? Lär dig om LEAN, produktionsteknik och automatisering parallellt med ditt arbete!

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

26 augusti 2024

Öppen för sen anmälan

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Utbildningen genomförs på flera orter: Värnamo och Jönköping.

Det här är en mycket intressant utbildning för dig som vill vidareutbilda dig och/eller har erfarenhet av att jobba inom branschen, och som vill ha en ny inriktning i din karriär. Utbildningen ger dig kompetens som är efterfrågad inom hela tillverkningssektorn och du kan jobba som produktionsledare, produktionsutvecklare, kvalitetstekniker eller produktionstekniker med robotisering och automatisering inom tillverkningsindustrin.

För att regionens tillverkningsföretag ska kunna hävda sig i framtiden måste de hela tiden jobba med att utveckla effektivare och mer lönsamma produktionsprocesser. Den här utbildningen ger dig möjlighet att jobba inom ett riktigt framtidsyrke.

Utbildningen har utformats i samarbete med ledande branschföretag för att möta deras behov. I utbildningens ledningsgrupp ingår representanter från bland annat Proton Group, Gela Plast AB, Husqvarna Group AB, GLS Industries, Getinge, Vibracustic och Axelent AB.

Utbildningen förbereder dig för en roll där du kan ansvar för att leda, koordinera och genomföra projekt för att utveckla en hållbar industriell produktion. Självständigt och tillsammans med andra kan du utveckla arbetsprocesser för effektiv och lönsam industriell produktion.

Utbildningen ger dig en förståelse för yrkesrollen, dess ansvar och möjligheter. Du får kunskap om ledarskap, organisationsutveckling samt arbetsmiljö och säkerhet. Du får kunskap om metoder för förbättring av industriell produktion avseende högre produktivitet, kvalitet och miljöstyrningssystem. Automation och digitalisering verktyg för en hållbar produktion är delar i utbildningen. Inom produktionsekonomi lär du dig att planera och göra kalkyleringar.

Våra yrkesutbildningar lägger stor vikt vid praktiska färdigheter och målet är att du ska vara väl förberedd för ditt kommande yrke och kunna få rätt arbete direkt efter utbildningen. Därför består 25 procent av utbildningen av praktik i form av LIA (Lärande i arbete) ute på ett eller flera företag. Det ger dig möjlighet att direkt få testa dina nyförvärvade kunskaper i verkligheten, samtidigt som du får viktiga kontakter i branschen.

Tekniska Högskolan i Jönköping, Jönköping University, är ansvarig utbildningsanordnare. Utbildningen genomförs i samarbete med Campus Värnamo - Värnamo kommun och Yrkeshögskolan Jönköping - Jönköpings kommun.

Varje år antar vi fler än 20% av de sökande utifrån reell kompetens. Om du är intresserad av en utbildning men, har andra erfarenheter än de som listas i de formella behörighetskraven till utbildningen uppmanar vi dig att göra en ansökan och fylla i en komptenskartläggning. Läs mer under antagning på JU.SE/YH

Tekniska Högskolan i Jönköping AB