Underhållstekniker el och automation

Distans | Sundsvall, Trollhättan

Plugga till underhållstekniker inom el och automation. Roliga projekt och samarbeten väntar. Ett spännande steg mot en framtid i teknikbranschen!

26 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Eftertraktad yrkeshögskoleexamen och hög efterfrågan i branschen: Som utbildad underhållstekniker kan du se fram emot en eftertraktad yrkeshögskoleexamen och en stor efterfrågan från arbetslivet. Kvalificerade underhållstekniker inom el och automation eftersöks konstant inom industribranschen och du kan nästan räkna med att få jobb kort efter att du avslutat utbildningen!

Som underhållstekniker kommer du kunna arbeta med olika projekt inom industrin. Bland annat har du kunskap om el- och automationssystem men kan även utföra arbetsuppgifter som installation, service, programmering, felsökning och reparation. Det är även underhållsteknikern som hanterar offerter, kalkyler, rapporter och följer aktuella regler för underhållsarbete.

Studera på distans med platsträffar i Trollhättan eller Sundsvall: Utbildning går på distans med sex obligatoriska träffar i Trollhättan eller Sundsvall. Allt studiematerial finns digitalt i vår lärportal och du har regelbunden kontakt med lärare och studiekamrater via Teams, webbmöten, chatt och forum.

Det blir en mix av praktiska övningar och projektarbeten som du redovisar digitalt eller vid fysiska träffar. Du kan också delta i studiebesök, seminarier och workshops. Utbildningen går på distans och motsvarar heltid i arbetstid.

En stor del av utbildningen är praktik: En stor del av utbildningen innebär lärande i arbete (LIA), där du arbetar som underhållstekniker inom el och automation. Du får en handledare som stöttar dig och ger feedback under LIA-perioderna. Tack vare LIA får du möjlighet att använda dina kunskaper från utbildningen i verkliga situationer och dessutom knyta kontakter med potentiella arbetsgivare.

Efter utbildningen: Efter utbildningen är det olika typer av underhållsarbete inom industrin som är vanligast att jobba med. Exempel på sådana är till exempel att:
- Planera, genomföra, lösa och avsluta underhållsprojekt på olika produktionsanläggningar.
- Hjälpa till och ha expertis inom elsystem, ställverk, automation, styrning och övervakning.
- Utföra elinstallationsarbete, service- och underhållsarbete, programmering av PLC-system.
- Felsökning och reparation av elektriska, hydrauliska och mekaniska system.
- Skapa offerter och kalkyler.
- Kommunicera och presentera tekniska rapporter.
- Följa föreskrifter och standarder för underhållsarbete.

Vad tjänar en underhållstekniker inom el och automation?
Ingångslönen för en underhållstekniker varierar beroende på arbetsplats, utbildning och erfarenhet. Enligt olika källor ligger den genomsnittliga ingångslönen på mellan 30 000 kr till 46 000 kr per månad.

Lernia Utbildning AB