Elkraftsingenjör - projektering och beredning

Bunden | Hässleholm

Elkraftsingenjör - en viktig roll i dagens samhälle!

1 augusti 2024

1 augusti 2025

En elkraftsingenjör arbetar med att ta fram tekniska lösningar i elsystem där el både produceras och förbrukas, därför är en Elkraftsingenjörer med kompetens inom förnyelsebara elkraftssystem en nyckelspelare för att vi skall kunna nå våra högt ställda klimatmål.

Att utbilda sig till Elkraftsingenjör vid Yrkeshögskolan Syd får fackmässig el-teknisk kompetens för att kunna utföra ingenjörsmässiga arbetsuppgifter, beroende på erfarenhet och bakgrund, i yrkesroller som Beredare, Driftledare, Underhållsingenjör, Konstruktör, Projektör eller Projektledare, hos såväl konsulter, nätägare, kraftbolag som deras leverantörer.

De två vanligaste yrkesrollerna som vår utbildning leder till är:
Projektör - En person som arbetar med att designa elnät vilket innebär att man utför ingenjörsarbete tex utredningar, beräkningar och analyserar av olika lösningar för att sedan framställa dokumentation som kan användas vid byggnationen. Mycket av arbetet utförs i olika datorbaserade programvaror avsedda för att dokumentera elnät.

Beredare – Är en teknisk projektledare som är involverad ifrån det att man har bestämt att något skall byggas, tex en el-ledning, tills det att arbetet är färdigt. I sitt arbete har man kontakt med markägare, installatörer, entreprenörer och myndigheter med vilka beredaren i samråd arbetar bland annat med planering, anslutningsfrågor och tillstånd. Arbetet är omväxlande och i yrkesrollen bistår man också med sin tekniska kompetens i fält.
Arbetsuppgifterna kan också variera utifrån eget intresse och det specifika företagets inriktning. Efter utbildningen och med tillräckligt praktisk erfarenhet som du skaffar både under LIA-perioderna och efter utbildningen är du mogen att axla någon av yrkesrollerna.

Branschföreningen energiföretagen har på sin hemsida listat beskrivningar på yrkesroller som förekommer i energibranschen. Vår utbildning lämpar sig utmärkt för flera av dessa.

Hässleholms kommun, Yrkeshögskolan Syd