Mätningstekniker

Bunden | Norrköping

Gillar du att jobba både ute och inne? Söker du efter ett varierat fritt jobb med mycket problemlösning, då är Mätningstekniker är yrket för dig.

26 augusti 2024

9 juni 2024

1 augusti 2025

FRAMTIDSUTSIKTER
Arbetsmarknaden är på sikt mycket god för utbildade mätningstekniker. Enligt Boverkets prognos behövs 67000 nya bostäder varje år fram till 2030 i Sverige även om byggandet just nu är på en lägre nivå.
I Norrköping planeras 15000 st nya bostäder fram till 2035. Dessutom väntar spännande andra spännande samhällsbyggnadsprojekt såsom Inre hamnen. Även Linköping växer, bland annat med en ny stadsdel, Djurgården.

Regionen är i stark tillväxt. Infrastrukturprojektet Ostlänken, med byggtid mellan 2024-2034, kommer inte bara att skapa en ökad efterfrågan utan även initiera flera om- och nybyggnationsprojekt.
Detta kommer att bidra till en efterfrågan på personer med mätteknisk kompetens hos exempelvis konsultföretag, entreprenörer och kommuner. Det behövs mätteknisk kompetens för att bland annat sätta ut punkter som styr var huset ska stå och var detaljer ska placeras.

Ta steget mot en framtid som mätningstekniker, vår utbildning ger dig inte bara nödvändiga färdigheter som mätningstekniker utan skapar en mångsidig grund för din framtid.

ARBETET SOM MÄTNINGSTEKNIKER
Det moderna mättekniska arbetet utförs bl.a. med hjälp av instrument som totalstation och GPS och är till stor del ett enmansarbete. De mätningar som görs ligger till grund för byggnation av fastigheter, infrastruktur och industrier - antingen som en direkt utsättning eller för bearbetning av data i olika yrkesanpassade dataprogram. Arbetet kräver noggrannhet så att saker och ting blir rätt placerat. Även om arbetet är ganska självständigt möter du människor i ditt arbete och det ställer vissa krav på kommunikativ förmåga. Arbetet sker till ganska stor del utomhus i kombination med datorarbete. I arbetet förflyttar man sig en hel del mellan olika byggarbetsplatser och liknande för att utföra mätuppdrag vilket ställer krav på körkort. Mer om vad som krävs av en mätningstekniker kan du läsa på www.iperspektiv.se.

Efter avslutad utbildning har du kunskaper om mätteknikerns roll i samhällsbyggnadsprocessen, hur mätdata fångas och används i byggande och projektering. Du kommer att ha kunskaper om olika säkerhets- och skyddsföreskrifter som tillämpas inom yrkesområdet. Du har färdigheter i att självständigt kunna använda moderna geodetiska instrument och att kunna bedöma vilken typ av mätning som är lämplig. Du får kompetenser för att kunna sammanställa, analysera och presentera information.

East Sweden Business School AB