Hospitality Management

Bunden | Göteborg

Har du en passion för service och ledarskap och vill ha en karriär inom en av världens snabbast växande branscher?

Examen Kvalificerad yrkeshögskoleexamen

2 september 2024

15 april 2024

1 september 2025

Utbildningen Hospitality Management kombinerar teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter och sätter särskilt fokus på arbetsledning, service och försäljning.

Som Hospitality Manager innehar du en ledande position inom hotell-, turism- eller servicebranschen. Utbildningen syftar till att rusta dig för en framtida chefsposition inom både den svenska och internationella besöksnäringen. Under utbildningen kommer du att utveckla kompetens inom områden som affärsekonomi, entreprenörskap, ledarskap, marknadsföring, försäljning, eventhantering, Revenue Management och HR.

Utbildningen är etablerad internationellt och erkänd av flera internationella universitet inom besöksnäring. Efter examen har du därför möjlighet att ansöka om ett tredje år på ett universitet för att komplettera utbildningen och få en kandidatexamen.

Yrkesroller och arbetsplatser
Efter avslutad utbildning kan du arbeta i olika typer av ledande positioner inom olika sektorer av besöksnäringen. Vanliga karriärvägar är inom hotell eller service där du exempelvis kan jobba som chef inom Food & Beverage, reception, konferens och event, Housekeeping, försäljning och marknadsföring, Revenue Management eller som hotellchef.

Kurser
Branschekonomi och entreprenörskap, 55p
Digitala kommunikationsverktyg, 10p
Examensarbete, 25p
Food and Beverage Management, 25p
Hospitality Operations, säkerhet, beredskap och tillgänglighet, 25p
LIA 1, 40p
LIA 2, 90p
Marknadsföring och försäljning, Revenue Management, 45p
Organisation, ledarskap och HR Management, 50p
Projektledning och Event Management, 15p
Service Management, 10p
Turism och besöksnäringen, 10p

LIA (praktik)
LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Det är en unik möjlighet att träna på din framtida yrkesroll och få erfarenhet redan under studietiden. LIA innebär också att du kan knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

Studieupplägg och examen
Utbildningen genomförs på plats, omfattar 2 års studier på heltid och leder till en kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av individuella arbeten, projektarbeten, föreläsningar och studiebesök. På Yrgo samarbetar vi tätt ihop med näringslivet och många av de föreläsare och handledare du stöter på under utbildningen kommer från branschen.

Göteborgs Stad, Yrgo