Underhållstekniker

Bunden | Södertälje

Denna utbildning är till för dig som vill jobba med att felsöka, utreda och lösa driftsproblem.

2 september 2024

3 maj 2024

Dagens utveckling mot nya risker, ett mer komplext samhälle, många nya lagar, krav på robusthet och hållbarhet kräver en betydligt högre kompetens än tidigare av de personer som arbetar med underhåll.
Den akuta bristen på underhålls- och servicetekniker är inte ny, men både efterfrågan på yrkesrollen och betydelsen av kompetensen ökar. Branschen menar att det finns en stor efterfrågan på underhållstekniker och att det finns en stor risk för hög kompetensbrist i framtiden.
Som underhållstekniker får du kunskaper och färdigheter att arbeta med kvalificerad teknik för service och underhåll inom flera olika branscher. Som underhållstekniker arbetar du med installation, driftsättning av automatiserade anläggningar men även med programmering av datorstyrda system i produktionen.
Efter utbildningen kan du t.ex arbeta som
- Drifttekniker
- Driftsäkerhetstekniker