Trädgårdsmästare - odling, innovation och företagande

Distans | Nyköping

Satsa på ett hållbart företagande inom odling med denna trädgårdsmästarutbildning med inriktning på odling, innovation och företagande!

Undervisningsspråk Svenska

1 augusti 2024

Framtiden är grön – och hållbar!
Samhället behöver ställa om och fler och fler vill äta hållbart odlad mat från gårdar i närheten. Såväl stora livsmedelskedjor och grossister som offentliga kök och restauranger vittnar om att de skulle kunna sälja mycket mer lokalproducerade grödor än de idag har tillgång till. Samtidigt kämpar många odlare med lönsamhets- och effektivitetsproblematik. För att odla hållbart - både ur ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv - behövs kunskaper hos odlarna. Efterfrågan på närodlad och hållbart producerad mat är enorm och trädgårdsmästare med kunskap om affärer och entreprenörskap behövs för att kunna möta den.

Utbildningen trädgårdsmästare – odling, innovation och företagande är framtagen med hjälp av både stora nationella aktörer såsom Ica och Coop, lokala föreningar, kommuner och företag såsom exempelvis Stolt Mat i Sörmland, Sörmlands Matkluster, Agro Sörmland, Region Sörmland, LRF och Hushållningssällskapet.

ARBETSUPPGIFTER
-Starta, driva och utveckla ett hållbart företag inom gröna näringar
-Planera och leda arbetet i det egna företaget
-Självständigt kunna odla grönsaker, kryddor, frukt och bär för kommersiellt bruk utifrån odlingens