Solenergitekniker

Distans | Västerås

Ett framtidsyrke väntar på dig! Utbilda dig till Solenergitekniker!

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

19 augusti 2024

10 maj 2024

Utbilda dig inom ett framtidsyrke! Solenergibranschen är en viktig faktor för att kunna nå klimatmålen och för att kunna producera fossilfri el. Genom vår utbildning till Solenergitekniker 300 YH-poäng lär du dig bland annat att installera solenergianläggningar, mäta och analysera effekterna av skuggning, göra riskanalyser utifrån elsäkerhet- och arbetsmiljöaspekter, driftsätta och att optimera en solenergianläggning med mera.

Under utbildningen till Solenenergitekniker får du kunskaper i att självständigt genomföra och planera installationer av solenergianläggningar, planera och utföra säkert arbete på tak, genomföra riskanalyser och föreslå hållbara energilagringar med mera. Du kommer även få kunskaper kring olika förnyelsebara energitekniker och energieffektivisering och att även utveckla din engelska i både skrift och tal som är kopplat till branschrelaterad teknisk engelska. Innehållet i utbildningen är framtaget av företrädare för branschen som en del i deras strävan att utveckla och rekrytera kompetent personal.

Utbildningen går på distans med 7 platsträffar i Västerås.
Kurser som ingår:
Arbetsmiljö och säkerhet