Ridlärare

Bunden | Olofström

Tycker du om att arbeta med hästar och att lära elever i alla åldrar att lära sig rida och hantera hästar? Då ska du utbilda dig till ridlärare!

1 augusti 2024

Varför ridlärare?
På landets ridskolor efterfrågas utbildad personal och det är helt i linje med Svenska Ridsportförbundets (SvRF) kvalitetsarbete. På vår ridlärarutbildning skapar vi förutsättningar för att du ska kunna genomföra SvRF: s yrkesexamen Ridlärare Level 1 och därmed uppfylla de kompetenskrav som är satta.

Vad gör en ridlärare?
Ridläraryrket är mångfasetterat och huvuduppgifterna handlar om att genomföra god hästhållning, med ett gott horsemanship och högt säkerhetstänk. I yrkesrollen är det viktigt att du kan möta och utbilda elever och olika elevgrupper. I yrkesrollen ingår dessutom att du ska fortbilda ridskolehästen för hållbarhet och för att kunna vara en del i verksamheten. Stalltjänst och hästskötsel är en viktig del i yrkesrollen och du behöver vara ett stöd och en förebild för elever och ett ansikte utåt för hela verksamheten.

Exempel på förekommande uppgifter:
Planera, genomföra och utvärdera rid- och teorilektioner för enskilda elever och elevgrupper i olika åldrar och utbildningsståndpunkt.
Daglig stall- och hästskötsel. Hästens hälsa är centralt i allt detta arbete.
Hantera häst från marken och uppsuttet i dressyr, hoppning och terränghoppning, med syfte att hästen ska kunna lära eleven samt i syfte att vara en förebild för elever.
I samråd med ansvarig vara en del i ridskoleverksamhetens drift och skötsel.
I samverkan med ansvarig på säkerhetsmässigt korrekt sätt bedöma och hantera hästen från marken med syfte att uppnå trygghet, god fysik, ridbarhet och hållbarhet.
Den 1-åriga utbildningen har som central idé att du ska utveckla kunskaper, färdigheter och kompetenser som ska stärka dig i din framtida yrkesroll.

Utbildningen är heltidsstudier (40 timmar i veckan) och du är på plats ca tre dagar i veckan. Viss fjärrundervisning kan komma att ske och övrig tid är självstudier och egen färdighetsträning. Teori och praktik praktik varvas. Vi lägger exempelvis stor vikt att du teoretiskt kan ridlära och utifrån den kunskapen kan förmedla det genom att du har elevledda lektioner i dressyr, hoppning och teoretiskt i sal/stall. Du kommer att rida dressyr och hoppning. Dessutom kommer du att få träna terränghoppning vid ett par tillfällen. Du ska då kunna ombesörja transportering av häst till anvisad plats.

Kurser som ingår i utbildningen:
Examensarbete 15 YH-poäng
Hästkunskap 20 YH-poäng
Hästutbildning 20 YH-poäng
Instruktörskunskap 45 YH-poäng
Lärande i arbetet (LIA) 20 YH-poäng
Ridlära 35 YH-poäng
Ridning 40 YH-poäng
Ridskolan som företag 20 YH-poäng
Yrkesprov 5 YH-poäng

Röster från tidigare studerande:
"Det bästa med utbildningen var hästarna och våra kunniga lärare. Upplägget var väldigt bra, nu var det ju mitt i pandemin så vi fick ha en del av studierna på distans men det var också nyttigt! Vi var en härlig klass och vi hade mycket nytta av varandra, vi var ju ett helt gäng hästnördar som fick grotta ner oss i det bästa vi vet! Vi lärde oss mycket av varandra och alla hade olika bakgrund och olika åldrar vilket var väldigt bra och utvecklande." //My