Digital Marketing Manager
Bunden | Göteborg
för dig som vill jobba med sökmarknadsföring, digital annonsering, innehållsmarknadsföring, medieplanering och kampanjkoordination i digitala medier.
Omfattning 320 YH-poäng (ca 1,5 år)
Examen Yrkeshögskoleexamen
CSN-berättigad Ja
Undervisningsspråk Svenska
Studietakt 100%
Kvalifikationsnivå (SeQF) 5
Studerandeavgift Nej
Sista ansökningsdatum
Kontakta utbildningsanordnaren
Om utbildningen
Sveriges bredaste utbildning i digital marknadsföring
YH-utbildningen för dig som vill jobba med sökmarknadsföring, digital annonsering, innehållsmarknadsföring, medieplanering och kampanjkoordination i digitala medier.
Utbildningen fokuserar på att förstå det digitala ekosystemet i sin helhet. Sedan ett par år tillbaka är internet den största marknadsföringskanalen i Sverige och som digital marknadsförare idag och framåt är det extremt viktigt att förstå hur de digitala kanalerna samverkar och driver varandra.
Alla viktiga kanaler
Som en av få utbildningar i Sverige går vi igenom hela det digitala marknadsföringslandskapet och täcker in alla digitala tekniker och kanaler som behövs för att kunna driva trafik, försäljning och konvertering i digitala medier. Detta kommer ställa stora krav på dig som student då branschen är under ständig utveckling. Utbildningen erbjuder dessutom, dig som student, ett första steg in i arbetslivet.
Fördjupad kunskap om hur man marknadsför i digitala mediekanaler
Under ett och ett halvt år kommer du tränas och utbildas inom verktygen, begreppen och strategierna som används inom digital marknadsföring.
Detta innefattar bland annat:
• Sökmotoroptimering/SEO – arbeta, analysera och styra de parametrar som påverkar det organiska och lokala sökresultatet.
• SEM/PPC – Planera och utföra annonskampanjer i sökmotorer, innehålls- och displaynätverk och sociala medier. Exempelvis Google Sök, Facebook, Youtube, Google Shopping, m.fl.
• Google Ads & Analytics – branschverktyg inom annonsering och webbanalys, branschcertifieringar ingår.
• Digital annonsering – kanaler och köpmodeller för digital annonsering
– Affiliate marketing, Display advertising, Programmatic advertising / Real-time bidding.
• CRO/konverteringsoptimering och webbanalys – analys och effektivisering av marknadsföring i digitala kanaler, A/B-testning, etc.
• Content marketing, Native advertising och Influencer marketing – innehålls- & spridningsstrategi, branded content, ambassadörer, kanalval, etc.
• Medieplanering och kampanjkoordination – medielandskapet, mediaplan, kanalval/strategi, kostnadsestimat och lönsamhet, campaign management, campaign planning, etc.
Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.
9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.
Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel
Vi följer riktlinjerna från FHM
Utbildningen genomförs utifrån de riktlinjer och råd som gäller från Folkhälsomyndigheten.
Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
Onlinemarknadsförare
SEO/SEM/PPC-konsult
Marknadskampanjkoordinator digitala medier
Online Marketing Assistant
Digital Specialist
Paid Media Manager
Social Media Advertising Specialist
Digital Media Planner
Utbildningsanordnare
Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.