Medicinsk sekreterare

Bunden | Skövde

En viktig och efterfrågad resurs inom hälso- och sjukvård.

26 augusti 2024

Yrkeshögskoleutbildningen Medicinsk sekreterare är en utbildning för dig som vill ha en omväxlande vardag, är noggrann och gillar att arbeta administrativt för att förbättra patientens resa genom vården. Efterfrågan på medicinska sekreterare/ vårdadministratörer är stor i hela landet och utbildningen ger goda möjligheter till jobb; nio av tio får jobb efter slutförd utbildning. Utbildningen genomförs i nära samarbete med arbetslivet för att säkerställa att den ger rätt kompetens.

Medicinsk sekreterare/vårdadministratör som yrke
Yrkesrollen medicinsk sekreterare/vårdadministratör passar dig som är serviceinriktad och vill ha ett omväxlande jobb. En medicinsk sekreterare har många varierande arbetsuppgifter. Det består av medicinsk dokumentation, t.ex. dokumentering i patientjournal efter diktat, kvalitets- och förbättringsarbete samt utbildnings- och systemansvar.

Du blir en efterfrågad resurs
Utbildningen ger förutsättningar för att kunna fungera som ett kvalificerat administrativt stöd i vården. Som medicinsk sekreterare är du en värdefull resurs i arbetet kring att säkerställa och förbättra kvaliteten i verksamheten. Du arbetar med IT som arbetsredskap och ger god service, bl.a. vid kassa- och receptionsarbete, med ett professionellt bemötande gentemot såväl patienter som medarbetare. Mycket god språkriktighet, både skriftligt och muntligt, är viktigt. Det råder en mycket stor efterfrågan på medicinska sekreterare. Såväl dokumentation som administration ökar inom sjukvården. Medicinska sekreterare tar i allt större utsträckning över administrativa uppgifter från den sjukvårdande personalen.

LIA ger dig praktiska färdigheter
20 veckor av utbildningen utgörs av s.k. LIA-kurser. LIA står för lärande i arbete och dessa kurser genomförs på olika arbetsplatser. Du får under LIA omsätta teoretiska studier i praktiska moment. LIA:n genomförs på sjukhus och vårdcentraler. Du tilldelas din LIA-placering av utbildningsanordnaren.

Skövde kommun, Skövde Yrkeshögskola