Logistiker och transportledare

Bunden | Eskilstuna

Gillar du att planera och arbetsleda? Som logistiker och transportledare skapar du effektiva, ekonomiska och miljövänliga varu- och transportflöden.

16 september 2024

2 juni 2024

Logistikerns och transportledarens arbetsuppgifter är att skapa flöden för varor och transporter som är effektiva, ekonomiska och miljövänliga. I fabriker, via lagerterminaler och genom transporter. Lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.

Utbildningen ger dig breda eftersökta kunskaper som gör att du själv kan välja inriktning inom branschen. I utbildningen har över 25 företag och logistikorganisationer engagerat sig för att se till att utbildningen skapas enligt deras efterfrågade kompetensbehov. Detta borgar också för nära samarbete under utbildningen och vid LIA perioderna.

Efterfrågan på yrkeskunniga Logistiker och transportledare är högt både nationellt som regionalt i Mälardalen. Flera nationella företag men även lokala företag har engagerat sig i utbildningen för att deras rekryteringsbehov är växande. Efterfrågan av eftergymnasial kompetens från både logistikföretag och transporterande företag ökar konstant. Arlanda/Roserberg, Västerås, Hallsberg/Örebro, Eskilstuna, Nykvarn, och Stockholm är exempel på orter i närområdet som efterfrågar denna kompetens.

Utbildningens längd är 400 YH poäng (80 veckor) varav 110 poäng (22 veckor) är LIA, dvs arbetsplatsförlagd utbildning på företag.

Exempel på yrken efter utbildningen:
Logistikledare, Transportledare, Transportplanerare, Logistiker inom produktförsörjning, Speditör, Transportsamordnare.

Kunskapscompaniet Ankaret AB