Kulturmålare - traditionellt byggnadsmåleri

Bunden | Mariestad

Ett år med färg! Vill du lära dig mer om traditionella färgmaterial och tekniker? Välkommen till oss.

19 augusti 2024

15 maj 2024

Vill du vässa dina kunskaper inom traditionellt hantverk? Ta chansen och tillbringa ett helt år med hållbar färg, lim och väv.

Idag behövs hantverkskunnande om traditionella material och tekniker i det omfattande arbetet med att underhålla, vårda och utveckla befintliga byggnader från olika tidsepoker.

Du lär dig använda kalkfärg, slamfärg, linoljefärg, tempera/emulsion, limfärg och papp- och vävspänning av tak och väggar. Du lär dig genom praktiska övningar hur man blandar färger, skapar rätt färgbrytning och behandlar byggnader på ett varsamt sätt.

Du kommer få kunskap om ett stort antal bindemedel och underlag samt hur de förekommer i målerihistorien för att kunna göra rätt bedömning på byggnader.

Statens fastighetsverk, Svenska kyrkan, Fortfikationsverket och Hantverkslaboratoriet inom Göteborgs Universitet, är fyra organisationer som står bakom och oss och vår utbildning. De ser ett stort behov av denna kompetens och kunnande framöver.

Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (gymnasieutbildning eller motsvarande kunskaper uppnådd genom annan utbildning eller yrkeserfarenhet) samt viss hantverkserfarenhet uppnådd genom utbildning eller praktisk erfarenhet. Vi gör alltid en individuell bedömning.

200 YH-poäng, 1 år

Kurser och poäng
Linoljefärg exteriört måleri inkl. slamfärg 25

Linoljefärg interiört måleri inkl. laserade ytor 30

Färgundersökning och dokumentation 10

Limfärg, tapet och schablon 30

Färglära 10

Arkitektur- och bebyggelsehistoria 20

Emulsionsfärger 10

Examensarbete 15

Kalkfärg och silikatfärg 20

Oljeförgyllning och korrosion 15

Papp- och vävspänning 15

Efter utbildningen
Efterfrågan på kulturmålare är stor i hela Sverige. Det finns goda möjligheter till arbete efter examen.

Våra nätverk inom byggnadsvårdsbranschen har visat sig motståndskraftiga under lågkonjunkturer. Många av dem har etablerat kundrelationer inom den privata sektorn, där efterfrågan på renovering och underhåll av befintliga hus prioriteras över nybyggnationer.
Ord från branschen
Intresset för byggnadsvård, hållbart byggande och naturliga materiel och färger ökar och därmed också behovet av kunniga och engagerade hantverkare, säger Mija Maria Målare, Hökatorp Götene.

"Det finns en allt större efterfrågan på de kunskaper en kulturmålare har även i moderna miljöer. Nya hus där kunderna vill ha en hälsosam inomhusmiljö och ett hus som varar länge. Allt det som kan
användas i ett gammalt hus kan man också använda i ett nytt hus."(Elisabeth Oskarsson, Munkagårdens kulturmåleri, Timmersdala)

"Jag skulle behöva samarbeta i måleriarbete med personer med den kompetens som ges på utbildningen.
I Hälsingland där jag verkar finns nu två Kulturmålare som närmar sig pension och jag, där finns inte bara världsarvet Häsingegårdarna som behöver underhåll utan även ett rikt bemålat kulturarv som kommer att behöva rätt kompetens för att kunna vårdas på ett korrekt sätt. Finns inte rätt kompetens kan detta arv komma att förvanskas av målare med konventionella målerikunskaper som istället anlitas."(Helena Bratt konst & hantverk, Östra Höle Rensjö)

"Jag har jobbat med byggnadsvårdsmåleri i ca 30 år och intresset bara ökar så det finns ett stort behov av utbildade målare inom denna inriktning. Jag får många förfrågningar som jag måste tacka nej till och det finns för få målare i nuläget som jag kan rekommendera till mina kunder." (Anders Furuviks Måleri, Åkersberga)

Mariestads kommun, Dacapo Mariestad