Logistik och transportledning

Bunden | Göteborg, Piteå

Är du en ordningsam person med koll på läget? Vill du ha en arbetsledande position, där du planerar och samordnar transportuppdrag?

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

2 september 2024

15 april 2024

Vill du jobba i en arbetsledande position med transportplanering och problemlösning? Under utbildningen lär du dig ekonomi, att leda personal och att arbeta i digitala planeringssystem, samtidigt som du får chans att knyta många värdefulla kontakter i branschen.

Vad gör en transportledare?
Som transportledare ansvarar du för att planera transporter på ett effektivt, lönsamt och hållbart sätt. Du har en arbetsledande roll där du övervakar och dirigerar transporterna så att varorna når sina mottagare.

I arbetsuppgifterna ingår att beräkna priser, förhandla med kunder och hantera bokningar. Du löser även de problem som kan uppstå, till exempel förseningar. Arbetet gör du till stor del i olika slags digitala planeringssystem.

I transportledarrollen har du mycket kontakt med chaufförer, kunder och leverantörer, vilket innebär att du behöver kunna kommunicera tydligt och ha ett gott bemötande.

Yrkesroller och arbetsplatser
Efter avslutad utbildning kan du till exempel jobba som transportledare, transport- eller trafikplanerare, transportsamordnare och logistiker.

Du kan arbeta på transport- och speditionsföretag, på distributionsavdelningar eller hos tillverkande industriföretag.

Under utbildningen lär du dig bland annat att:

analysera transport- och logistikproblem
utföra lönsamhetsberäkningar
leda personal och bedriva förändringsarbete
organisera, samordna och optimera materialflöden på ett kostnadseffektivt sätt
presentera åtgärdsförslag, lönsamhetskalkyler och offerter på ett fackmässigt sätt
arbeta i IT-baserade planeringssystem
arbeta utifrån de regler, lagar och avtal som finns inom transportnäringen.

LIA (praktik)
En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Göteborgs Stad, Yrgo