Kyl- och Värmepumptekniker

Bunden | Stockholm

Kyl- och Värmepumptekniker är en enormt efterfrågad kompetens, med bra lönebild och utmanande arbetsuppgifter. En riktig teknikutbildning till jobb!

1 augusti 2024

Energibranschen med kyl-, värmepumps- och ventilationsteknik är i snabb tillväxt idag. Tillväxten kommer inte avta de närmsta 5-10 åren, vilket gör att efterfrågan på välutbildade tekniker inom dessa områden är mycket stor.

Kyl- och Värmepumptekniker är en 2-årig eftergymnasial utbildning framtagen av PS Yrkesutbildning i samarbete med ledande arbetsgivare i kyl- och värmepumpsbranschen. Utbildningen vänder sig till de som har gymnasieutbildning, är tekniskt intresserade och gärna har teknisk arbetslivserfarenhet, men även sökande som vill byta bransch/kompetensområde är välkomna.

Det är en bred teknisk utbildning med ett tydligt fokus på de kunskaper som efterfrågas för kyl- och värmepumptekniker, såsom:
- elinstallationer
- kyl- och värmepumpteknik
- styr- och reglerteknik
- affärsmannaskap o kundrelationer
- ventilationsteknik
- projektledning o entreprenadjuridik
- LIA på företag nära din hemadress eller på ort där du vill jobba

Utbildningen sker i form av föreläsningar, övningar och laborationer varvat med perioder av Lärande i Arbete (LIA) på 25 % av tiden. Det finns goda möjligheter till sommar- och extrajobb under utbildningstiden.

Efter utbildningen kan den studerande tex få jobb som kyltekniker, värmepumptekniker, energitekniker, ventilationstekniker, fastighetstekniker, servicetekniker, driftstekniker, projektledare, serviceledare eller som säljare, produktansvarig, inköpare, mm.

I princip alla som gått och klarat utbildningen har idag jobb i denna tillväxtbransch, där goda tekniska kunskaper är en framgångsfaktor som varar livet ut. Branschen innehåller även goda möjligheter till karriär, där det första steget är olika ledarskap såsom projektledare och serviceledare. Goda möjligheter finns även för den som är entreprenör och vill starta egen verksamhet inom energiområdet.

Vi har de senare åren tillsammans med deltagande företag satsat mycket på att öka mängden kvinnliga sökande, det har gett resultat och vi har idag ökat till 10% kvinnor i utbildningen. Men branschen vill ha fler och vi arbetar hårt för att fler ska komma till oss.

Personal Skills PS AB