Kulturverkstan - Internationell kulturprojektledare

Bunden | Göteborg

Kulturverkstan riktar sig till dig som vill arbeta med konst och kultur, utveckla projekt och förverkliga idéer.

19 augusti 2024

30 april 2024

Kulturverkstan vänder sig till dig som vill arbeta professionellt med konst och kultur. Du som vill lära dig mer om hur du kan skapa och genomföra kulturprojekt, men även du som vill utveckla en kulturverksamhet. Kanske är din främsta drivkraft att göra musik, dans, konst eller scenkonst tillgänglig för fler? Kanske har du en företagsidé inom film, design eller konsthantverk? Kanske ser du potentialen hos kulturen att utveckla vår demokrati? Eller något helt annat. Möjligheterna är många och två år på Kulturverkstan hjälper dig att bygga initiativförmågan och kunskapen att förverkliga idéer och genomföra projekt som påverkar samhället, konsten, kulturen, våra tankar och världen.

PÅ KULTURVERKSTAN LÄR DU DIG
- utveckla, planera, genomföra och utvärdera kulturprojekt
- leda dig själv och andra
- argumentera för konstens och kulturens värde
- finansiera dina egna och andras kulturinitiativ
- hantera ekonomin i ett kulturprojekt eller en kulturverksamhet
- utveckla och genomföra internationella och interkulturella kultursamarbeten
- förstå och navigera i svensk och internationell konst- och kultursektor
- marknadsföra och kommunicera konst- och kulturprojekt
- skapa relationer och nätverk
- utveckla dina och andras styrkor och drivkrafter

Kulturverkstan utbildar kulturprojektledare som har operationella, relationella och kontextuella kunskaper och kompetenser. Det operativa betyder att studenten får de verktyg den behöver i rollen som projektledare. Det relationella innebär att ge insikter och färdigheter i gruppdynamik, konflikthantering och ledarskap. Det kontextuella syftar till att öka reflektionen kring och förståelsen av hur omvärlden påverkar och påverkas av kulturprojekt.

KULTURVERKSTAN LEDER TILL JOBB
Från första stund får studenterna omsätta sina kunskaper och förmågor i skarpa kulturprojekt och en tredjedel av utbildningen består av lärande i arbete, vilket gör att man står väl rustad för att gå ut i arbetslivet direkt efter utbildningen.
Arbetsmarknaden ser ljus ut för kulturprojektledare som studerat vid Kulturverkstan. Kulturverkstan startade 1999 och har sedan dess examinerat fler än 600 kulturprojektledare. När vi följer upp våra klasser sex månader efter examen har cirka 80% arbete i kultursektorn. Du hittar dem som har tagit examen från Kulturverkstan i det fria kulturlivet, på konst- och kulturinstitutioner, inom offentlig förvaltning och i det privata näringslivet. Möjliga yrkesroller är många men några exempel är: kulturprojektledare, producent, kultursamordnare, kulturföretagare, kulturutvecklare.
Utbildningen kvalitetssäkras och utvecklas kontinuerligt av en ledningsgrupp med representanter från olika delar av kultursektorn.

KURSER

Termin 1:
Konsten och kulturen 1, 10 poäng Kulturprojektet: metod och process, 65 poäng Kulturlivets omvärld och arkitektur, 25 poäng

Termin 2:
Kulturprojektet i text och bild, 15 poäng Kulturekonomi och kulturföretagande, 30 poäng Lärande i arbete I, 30 poäng
Internationellt kultursamarbete, 25 poäng

Termin 3:
Konsten och kulturen 2, 15 poäng Marknadskommunikation för kulturfältet, 30 poäng Individuell fördjupning och fortbildning, 20 poäng Den digitala kultursektorn, 15 poäng
Ledarskap i kulturlivet, 20 poäng

Termin 4: