Inköpare med hållbarhetskompetens

Distans | Stockholm

Nästa generations inköpsutbildning. Var med på resan mot ett mer hållbart samhälle och starta din karriär inom ett ständigt växande fält.

19 augusti 2024

31 maj 2024

Utbildningen inköpare med hållbarhetskompetens är idag den enda utbildningen av sin typ i Sverige som är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan. Det finns ett stort intresse från näringslivet vad gäller LIA-platser och framtida anställningar, tack vare inköpsutbildningens inriktning mot hållbarhet och under utbildningen är det en hög grad av involvering från näringslivet i form av återkommande inspirationsföreläsningar och deltagande på platsträffar.

Vad gör en inköpare?

Som inköpare arbetar du med att köpa in varor eller tjänster. I din yrkesroll ingår kontakter med människor och organisation nationellt som internationellt.

Inköpare måste behärska samtliga steg i inköpsprocessen och ska kunna arbeta med operativa och taktiska inköpsfrågor som leverantörsbedömningar och upprättande av inköpskalkyler. En modern inköpare har rätt kompetens för att bedöma hur inköpen påverkar hållbarhet, socialt ansvar, kvalitet och miljö.

På många arbetsplatser krävs det även att inköparen aktivt kan bistå olika befattningshavare inom leverantörsutveckling, inköpsplanering och utveckling, strategiskt inköpsarbete och affärsförhandlingar. Kort sagt, yrkesrollen som inköpare bjuder på många utmaningar.

Exempel på yrkesroller som utbildningen leder till:
– Inköpare
– Inköpsansvarig
– Inköpsledare
– Inköpsassistent
– Inköpssamordnare

Utbildningsmetod

Grundtanken med Näringslivsakademins pedagogik är att ge våra studenter möjlighet att utbilda sig oavsett bakgrund, livssituation och bostadsort. Skolan eftersträvar att erbjuda en jämlik utbildning där du kan tillgodogöra dig kunskapen i din egen takt och välja dina egna studietider. Föreläsningar erbjuds både dagtid och kvällstid och spelas in för att ge möjlighet till repetition.

Utbildningen börjar med en fysisk träff där studenterna tar del av utbildningens upplägg och pedagogik. Du får då en introduktion i de digitala verktyg som behövs under utbildningen och information om vart du vänder dig för stöd. I god tid innan kursstart publiceras information om studielitteratur, examinationsmoment och övrigt som du bör ta del av, på skolans lärplattform.
Utbildningen bedrivs på svenska, men ett par av kurserna kommer delvis vara på engelska.

Utbildningen innehåller följande undervisningsmetoder, samtliga anpassade för ett lärande på distans:

– digitala föreläsningar
– självstudier
– digitala studiebesök
– teoretiska och praktiska tillämpningar
– entreprenöriellt lärande i form av problembaserade uppgifter
– gruppövningar

Alla Näringslivsakademins utbildningar är kostnadsfria och CSN-berättigade.

Kurser (i alfabetisk ordning)
Affärsjuridik och avtal (25p)
Examensarbete (30p)
Företagsekonomi (20p)