Elektronikingenjör autonoma system

Bunden | Göteborg

Optimera, testa, programmera inbyggda system i C, Python, Linux, VHDL, sensorteknologi, maskininlärning, agila projekt etc. Se i bild på instagram!

1 september 2024

Vill du arbeta med utveckling av framtidens autonoma system och bidra till ett mer hållbart samhälle? Som elektronikingenjör optimerar, testar och programmerar du inbyggda autonoma system i C, Python, Linux och VHDL. Under utbildningen lär du dig allt från programmering till avancerad sensorteknologi, maskininlärning och att arbeta i agila projekt.

UNDER UTBILDNINGEN LÄR DU DIG BLAND ANNAT
-att analysera, dimensionera, testa och verifiera inbyggda system
-programmering och programmeringsteknik
-elektronikkonstruktion av analog/digital hårdvara och mönsterkort med EDA-programvara
-digitalteknik och användning av programmerbara kretsar
-sensorer för autonoma fordon och elektronikbussar i fordon
-AI i form av maskininlärning
-att arbeta i projektform mot uppsatta mål.

ATT ARBETA SOM ELEKTRONIKINGENJÖR
Som elektronikingenjör arbetar du med att konstruera, programmera, testa och verifiera de elektrotekniska system som finns bland annat i självkörande fordon. Du kan arbeta med både hård- och mjukvara. Med din förståelse för elektronik kan du utveckla bättre och mer effektiva produkter och hitta smarta lösningar för både digitala och analoga elektroniksystem.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter utbildningen kan du arbeta som elektronikingenjör, HW- och SW-utvecklare eller testingenjör. Din framtida arbetsplats kan exempelvis vara på organisationer inom elektronikkonstruktion, inbyggda system, fordonsindustri, verkstadsindustri, marin industri eller konsultbranschen med inriktning mot hårdvaru- och mjukvaruutveckling.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En tredjedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo