Drifttekniker inom energi och processteknik

Bunden | Norrköping

Energisektorn är starkt växande i och med samhällets ökande behov av främst el, men även värme, ånga och fjärrkyla. Här finns stora jobbmöjligheter!

19 augusti 2024

9 juni 2024

Energisektorn är starkt växande i och med samhällets ökande behov av främst el, men även värme, ånga och fjärrkyla. Branschen och företagen som står bakom utbildningen har ett stort behov av nya välutbildade medarbetare, vilket ger dig goda möjligheter att gå direkt ut i jobb efter avklarade studier. Du kan arbeta som exempelvis som drifttekniker, driftledare eller processtekniker.

Även teknikutvecklingen och ökade klimat- och miljökrav driver på processerna i såväl i processindustrin som på kraft-/ värmedistributionssidan så du kommer att jobba i en bransch där utvecklingen går i ett raskt tempo.  Det krävs kompetens för att förstå helheten i anläggningarna. En drifttekniker behöver exempelvis ha kunskaper i ledarskap och gruppdynamik, styr- och reglerteknik samt kemi och miljö för att säkra en bra och miljövänligare produktion.

I din framtida yrkesroll ingår du ofta i ett skiftlag som ansvarar för driften av anläggningarna. Dina arbetsuppgifter kan bestå av rondering, driftomläggningar och förebyggande underhåll, men även driftövervakning från kontrollrum.

I utbildningen ingår 26 veckor praktik. Du har salsföreläsningar ca 2,5 dagar i veckan. Resten av tiden studerar du på egen hand och jobbar bl a med grupp- och inlämningsuppgifter.

East Sweden Business School AB