Digital marknadsföringsspecialist

Distans | Huskvarna

För dig som är kreativ och vill arbeta med digital marknadsföring.

Omfattning 410 YH-poäng (ca 2 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska och engelska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

23 januari 2023

Ansök på tucsweden.se

Sista ansökningsdatum

3 oktober 2022

Fler starter

1 januari 2024

Om utbildningen

Utbildningen passar dig som är driven och vill jobba både praktiskt och teoretiskt i ett yrke där du får utlopp för din strukturerade sida likaväl som för din kreativitet. Strategiskt arbete varvas med operativt i en roll där du får användning för dina specialistkunskaper i digital och datadriven marknadsföring. Om du dessutom är nyfiken på människors beteende är detta yrket för dig. Utbildningen sker på distans med närträffar i Jönköping.

VAD ARBETAR DU MED?
Yrkesrollen är bred och du jobbar kontinuerligt med att skapa, förstå och analysera de marknadsinsatser som görs i digitala kanaler. Det innebär i praktiken att du tar fram strategier och använder dessa för att optimera marknadsföringen. Du är med hela processen, från att kartlägga behovet till att följa upp och utvärdera insatserna. För att nå dina mål tar du hjälp av insikter och data från exempelvis tidigare kampanjer eller Google Analytics.

Du är experten som på ett tydligt sätt förmedlar dina budskap till relevant målgrupp, både skriftligt och muntligt. Din goda kommunikationsförmåga är nyckeln till framgång i en roll som innefattar allt ifrån att ta fram presentationer till att skriva säljande texter men den är minst lika viktig i samarbetet med andra. Om du trivs i ett föränderligt digitalt klimat kommer du snabbt känna dig som hemma i denna yrkesroll.

Eftersom många företag jobbar mot en internationell marknad ser utbildningen till att förbereda dig för arbetslivet genom att kunna kommunicera åtaganden och lösningar på både svenska och engelska. Det är inte ovanligt att man i rollen förväntas presentera strategier, skapa content eller förhandla med leverantörer på engelska.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är också Lärande i arbete, LIA, då dina studier är förlagda till en arbetsplats. Som studerande är du på ditt LIA-företag under två olika perioder om totalt 22 veckor. Här får du vidareutveckla dina kunskaper inom yrkesrollens olika arbetsområden.

EFTER EXAMEN
Eftersom den snabba digitaliseringen har skapat en stor efterfrågan på digital kompetens i hela Sverige finns ett behov av yrkesrollen inom flera branscher. Med de efterfrågade kunskaperna som utbildningen ger är därför jobbmöjligheterna goda. Utöver att kunna jobba som digital marknadsföringsspecialist kan du även arbeta som digital marknadskommunikatör, digital marknadskoordinator eller digital marknadsstrateg.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, men också stort eget ansvar. Du ansvarar för din studietid och det gäller att ha självdisciplin. Du kan själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för distanslektioner, tentor, uppgifter osv. Du förväntas delta på 6 timmar lärarledd tid i veckan via Teams. Utbildningen är till största delen webbaserad men innehåller även 10 st 1-3 dagarsträffar i Jönköping. De kan bla innehålla praktiska moment, studiebesök, tentamen och grupparbeten.

SAMARBETSPARTNERS
Utbildningen och dess innehåll är framtaget tillsammans med arbetslivet för att ge dig just den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. Det ger dig goda förutsättningar för att bli eftertraktad som nyutbildad digital marknadsföringsspecialist. Vi samarbetar bland annat med Beegleton, Sogeti, Denios, OEM Automatic, OAS kommunikationsbyrå, Moderskeppet, NY Studio och strategibyrån Noga.

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola

Webbplats

Telefon