Digital Content Designer

Bunden | Malmö

Lär dig dig visuell formgivning och kommunikation för att skapa design och kommunikation i det digitala, vare sig det är rörlig bild, text eller form.

Undervisningsspråk Svenska

19 augusti 2024

För dig som vill förstå den digitala interaktionen samt få kompetens att designa innehåll som engagerar.

Idag är det ett måste för en designer att kunna formge med det digitala som huvudplattform och över flera digitala kanaler. Digital Content Designer är en kostnadsfri utbildningen som lär dig verktygen men även att ta fram och analysera innehåll.

Utbildningen lär dig visuell formgivning och kommunikation för att skapa sömlös design och kommunikation i det digitala, vare sig det är rörlig bild, text eller form. Teori varvas med mycket praktiskt lärande både i grupp och individuellt. Fokus ligger på att formge, producera och kommunicera innehåll och budskap genom design i den digitala mediemixen.

Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av tio får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Exempel på innehåll i utbildningen Digital Content Designer:

• Responsiv design/mobil design – webbdesign med krav på mobil anpassning och responsivitet för olika enheter, skärmar, krav och möjligheter.
• Motion design – produktion och formgivning av rörlig bild i alla dess former – animation, video, text, bild, ljud, med mera för olika plattformar med krav på interaktivitet.
• App-design – utforma och layouta appar för Googles och Apples plattformar. Google Material Design och iOS Human Interface Guidelines.
• Grafisk design och produktion – layout, typografi, bildspråk, färglära, skissteknik, kreativ skapande, produktionsprocess, från brief till presentation etc.
• Datadriven design och användarvänlighet/UX – anpassa design och form efter målgrupp och kanal med fokus på användaren och beteendet.
• Designa content – förstå, skapa, styra och utveckla grafiskt innehåll i digitala kanaler.
• Grafiska verktyg – Adobe Creative Cloud; Photoshop, Illustrator, InDesign, After Effects, Premier Pro, Animate, etc. Balsamiq, Adobe XD, med mera.

Vi följer riktlinjerna från FHM
Utbildningen genomförs utifrån de riktlinjer och råd som gäller från Folkhälsomyndigheten.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
• Digital Content Designer
• Webbdesigner