Digital analytiker

Bunden | Malmö

Som digital analytiker får du eftertraktad spetskompetens inom webbanalys, datadriven marknadsföring och digitalt affärsmannaskap.

Omfattning 320 YH-poäng (ca 1,5 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

1 augusti 2023

Ansök på medieinstitutet.se

Sista ansökningsdatum

Kontakta utbildningsanordnaren

Om utbildningen

Som digital analytiker får du eftertraktad spetskompetens inom webbanalys, datadriven marknadsföring och digitalt affärsmannaskap.

Digital analys – företagets viktigaste insikter för den digitala organisationen
Som analytiker arbetar du med att kartlägga hur företagets kunder orienterar sig i det digitala landskapet. Din uppgift sträcker sig från att samla in data till att analysera data om digitala beteenden, till att ta ut de mätvärden och nyckelindikatorer på att företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi är effektiv i digitala kanaler. (Utbildningen hette tidigare Webbanalytiker)

Lär dig analysera mätpunkter och indikatorer som driver försäljning och konvertering hos företaget
Allt fler företag är idag datadrivna, vilket innebär att de fattar sina beslut utifrån statistik och analys av hur den potentiella kunden beter sig. Detta kräver en yrkesroll som:

• klarar av att teknisk samla in och bearbeta data i webbanalysverktyg
• förstår de mätvärden och indikatorer som driver försäljning och konvertering
• kan implementera insikter och data i företagets organisation så att rätt person får ta del av rätta data

Utbildningens innehåll kan delas in i två stora delar. Den första delen handlar om förståelse för mätdata, trafik, försäljning, annonsering, interaktion, beteenden med mera. Den andra delen är teknik- och verktygsorienterad och går igenom de mätverktyg och program som används i branschen för att praktiskt förstå hur besökaren och beter sig. Du lär dig hur du tekniskt påverkar och styr programmen för att få ut rätt data med rätt konfiguration. Du kommer att få gedigna kunskaper i viktiga branschverktyg som t.ex. Adobe Analytics (SiteCatalyst) och Google Analytics – med möjlighet att skaffa dig värdefull certifiering.

Digital analytiker är en yrkesroll som ökar i takt med att digitala marknadsinvesteringar får allt större betydelse. Det är en yrkesroll som har en gigantisk tillväxt de kommande åren då fler och fler företag har en allt större digital närvaro och på så sätt får ett allt större behov av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet.

Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Vi följer riktlinjerna från FHM
Utbildningen genomförs utifrån de riktlinjer och råd som gäller från Folkhälsomyndigheten.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
• Digital analytiker
• Webbanalytiker
• Konverteringsoptimerare
• CRO-konsult
• Kampanjanalytiker
• Marknadsförare, analytiker

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

Medieinstitutet i Sverige AB