Computer Graphics Design Produktvisualisering

Bunden | Göteborg

Computer Graphics är ett samlingsnamn för flera spännande tekniker inom 3D-området: realtidsgrafik (VR), visualisering och animering.

Undervisningsspråk Svenska

1 september 2024

Vill du jobba med att skapa 3D-modeller, visualiseringar, animationer och realtidsgrafik (VR)? Som designer inom computer graphics visualiserar du sådant som är svårt att fotografera eller som ännu inte har tillverkats. Efter examen kan du jobba inom allt från reklambranschen till industrin.

UNDER UTBILDNINGEN LÄR DU DIG BLAND ANNAT
• att arbeta i flera olika program för animering, realtidsgrafik (VR) och visualisering
• efterbearbetning i bildbehandlingsprogram
• att hantera CAD-system och 3D-modeller för interaktiv visualisering
• hur människor tolkar och uppfattar bilder utifrån ett psykologiskt perspektiv
• att arbeta i skarpa projekt tillsammans med olika roller och kompetenser.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du exempelvis jobba som computer graphics designer, 3D-grafiker, 3D-modellör eller animatör. Du kan till exempel jobba med produktutveckling, genom att skapa modeller av produkter som ännu inte börjat tillverkas. Du kan också jobba med att skapa snygga animationer som ska användas i marknadsföringssyfte. Din framtida arbetsplats kan du hitta inom flera olika branscher. Du kan exempelvis jobba på visualiseringsföretag, reklambyrå eller inom tillverkningsindustrin.

ATT ARBETA SOM DESIGNER INOM COMPUTER GRAPHICS
Som designer inom computer graphics jobbar du med att skapa tredimensionella modeller, bilder, animationer och realtidsgrafik (VR) av sådant som ännu inte finns eller som är svårt att filma eller fotografera.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Parallellt med undervisning
sker handledarstödda egenstudier och studiebesök. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En tredjedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo