CNC- och robottekniker

Bunden | Lund

28 augusti 2024

23 maj 2024

Som CNC-tekniker är maskinen ditt ansvar att ställa in, hantera och i vissa fall reparera. Industrigolvet är din arbetsplats, men datorn ditt främsta arbetsverktyg. Via den ställer du in och styr maskiner i tillverkningen.

Programmet innehåller en bredd av CNC utbildning som även omfattar CNC operatör utbildning, vilket gör dig kvalificerad till att arbeta med att kvalitetssäkra ett produktionsflöde från början till slut. Detta innebär bland annat att du programmerar maskiner utifrån ritningar och kontrollerar maskinernas arbete.

Yrket passar dig som är noggrann, tekniskt lagd och som vill ha en karriär inom den svenska industrin. Kanske arbetar du idag som CNC-montör eller tekniker, men är redo för mer avancerade arbetsuppgifter. Kanske kommer du direkt från ett tekniskt gymnasium eller för den delen bygg- och anläggning, fordons- eller svetsindustri eller arbetat med el och energi. Genom att programmera maskiner kan både pengar sparas, människors välmående och miljön bli bättre.

Efter vår CNC utbildning kan du bland annat jobba som CNC-tekniker. En CNC-tekniker sköter datorstyrda maskiner för tillverkning av olika detaljer inom industrin. Det kan till exempel vara att ta fram fordonsdelar i metall eller hårdvara i plast genom att svarva, fräsa, svetsa eller borra. Det är ett precisionsarbete där maskinerna ställs in på millimetern tack vara programmering och 3D-modellering.

Hermods AB Lund