CAD-konstruktör, Mechanical Designer

Bunden | Göteborg

Tycker du om problemlösning och vill arbeta som kreativ ingenjör inom produktutveckling? Ta chansen och utbilda dig till CAD-konstruktör!

1 september 2024

Tycker du om problemlösning och vill arbeta som kreativ ingenjör inom produktutveckling? Som konstruktör med goda kunskaper i professionella CAD-system får du arbeta med varierande och kreativa arbetsuppgifter inom konstruktion och produktutveckling.

UNDER UTBILDNINGEN LÄR DU DIG BLAND ANNAT ATT
• framställa solid- och ytmodeller med hjälp av avancerade CAD-verktyg
• analysera och dimensionera maskinkonstruktioner
• välja material, tillverknings- och produktionsmetoder för konstruktionselement
• nyttja PDM-system för modellhantering
• använda verktyg för att identifiera och undanröja problem
• presentera rapporter och provningsresultat på ett fackmässigt sätt.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du bland annat arbeta som CAD-konstruktör, CAD-ritare, maskinkonstruktör eller produktutvecklare. Din framtida arbetsplats kan vara inom exempelvis bilindustrin eller på konsultföretag.

ATT ARBETA SOM CAD-KONSTRUKTÖR
En CAD-konstruktör använder datorbaserade verktyg och programvaror för att skapa, analysera och optimera tekniska ritningar och modeller. Modellerna ligger till grund för produkter inom den tekniska tillverkningsindustrin. Att vara en CAD-konstruktör kräver en kombination av teknisk kompetens, kreativitet och problemlösningsförmåga.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Parallellt med undervisning
sker handledarstödda egenstudier och studiebesök. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En tredjedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo