Bildbehandlare

Bunden | Stockholm

Utbildningen riktar sig till dig som vill skapa, retuschera och designa bilder och rörligt material som bilddesigner/retuschör.

Omfattning 500 YH-poäng (ca 2,5 år)

Examen Kvalificerad yrkeshögskoleexamen

26 augusti 2024

12 maj 2024

Fotoskolan STHLM är landets största yrkesutbildare inom de fotografiska yrkesrollerna. VI har yrkesutbildat sedan 1962.

Yrkeshögskoleutbildningen Bilddesigner på Fotoskolan STHLM är för dig som vill skapa, retuschera och designa bilder och rörligt material för olika uppdragsgivare. Utbildningen är kostnadsfri, går under 2,5 år och berättigar till studiemedel.

Arbetsmarknad

Bild finns överallt och all bild vi ser är på något sätt bearbetad. Därför letar branschen ständigt efter nya kunniga bilddesigners och retuschörer med olika kompetenser. Som bilddesigner är du intresserad av att skapa eller förbättra bilder och att lösa problem åt andra. Bildseende, lyhördhet, professionalitet och teknisk kunskap är fyra grundstenar till att bli en bra bildbehandlare.
På Fotoskolan STHLM får du dessutom ett brett kontaktnät vilket är oersättligt när det gäller att hitta ett arbete efter utbildningen. Retuschbyråerna i Sverige har god kännedom om utbildningen då en stor andel av branschens retuschörer och bilddesigners själva har gått på Fotoskolan STHLM.

Grunden i utbildningen ligger i fotografiet och dess digitala postproduktion vilket inbegriper färgframkallning, retusch och färganpassning. Med hjälp av digitala verktyg förstärker du bildens komposition och förverkligar en kunds grundidé. Som bilddesigner lär du dig även att göra stillbild rörlig och översätta dina kunskaper inom stillbild in i den rörliga bildens verktyg.

Innehåll
Termin 1
Grunderna i bildbehandling av stillbild, Photoshop och print, etik, juridik och historiebeskrivningar.

Termin 2
Workshopsbaserad och kundorienterad, med sin bas i Photoshop. En kurs i företagande lär dig mer om kundens perspektiv samt ger dig verktyg att starta ett eget varumärke.

Termin 3
Introduktion till blender (3D), DaVinci (color grading) samt After Effects (göra stillbild rörlig). Denna termin är det även 4 veckors LIA (praktik) där du själv väljer en praktikplats.

Termin 4
Fördjupning av kunskaperna i postproduktion av stillbild med kvalitét och hastighet i fokus. 3 månader av terminen är en del av LIA 2 då du praktiserar på ett företag i branschen.

Termin 5
LIA 2 fortsätter. Examensarbete inom ett fritt valt arbetsområde inom yrkesrollen.

Praktik (LIA − Lärande i arbete)
En yrkeshögskoleutbildning omfattar en omfattande praktikperiod - vilken kallas för Lärande i arbete - LIA. Det är ett optimalt sätt att lära sig av de allra bästa och ha en handledare som tar dig rakt in i arbetslivet med möjlighet för dig att knyta kontakter och nätverka. LIA:n på Fotoskolan STHLM pågår under totalt 7 månader. Vi är en del av EU:s mobilitetsprogram Erasmus+, vilket innebär att du har möjlighet till ekonomiskt stöd för internationell praktik både under och efter utbildningen.

Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som:
Retuschör
Colorist
Projektledare inom postproduktion
Bildansvarig
Utbildningstiden är 100 veckor/5 terminer/2,5 år. Utbildningen är på heltid, 5 dagar i veckan 8 timmar per dag. Den är avgiftsfri och berättigar till studiemedel genom CSN.

Folkuniversitetet - Kursverksamheten vid Stockholms universitet