Ambulanssjukvårdare

Bunden | Malmö

Utbildad undersköterska? Ta steget till ambulanssjukvård! Vår utbildning täcker prehospital- och akutsjukvård. En viktig och meningsfull yrkesroll!

26 augusti 2024

15 april 2024

Så är det att jobba som ambulanssjukvårdare: Ambulanssjukvårdare arbetar i ambulansen vid utryckning i olika sju- och olycksfall. Du har ansvar för körning, kommunikation, medicinsk utrustning/teknik och att assistera ambulanssjuksköterskan eller annan medicinalpersonal i prehospital akutsjukvård.

Du kommer ha mycket varierande arbetsuppgifter där ingen dag är den andra lik. För att klara yrket på bästa sätt krävs det att du har bra fysik och vid anställningar görs fysiska tester och körprov.

För dig som redan jobbar som undersköterska och vill jobba på ambulans: För att kunna gå den här utbildningen behöver du vara utbildad undersköterska med minst ett års arbetslivserfarenhet på heltid eller två år på halvtid. Du trivs att jobba inom vården och har viljan och mognaden att vidareutbilda dig för arbete inom ambulans och akutsjukvård.

Du kommer lära dig RAKEL för radiokommunikation, prehospital sjukvård, och akutsjukvård. Vi går även igenom vilka läkemedel som används i ambulansen, hur man kommunicerar med patienter och anhöriga samt olika etiska begrepp som berör arbetet i en ambulans.

Läs utbildningen på halvdistans i Luleå eller på plats i Malmö eller Södertälje:
Den här utbildningen kan du läsa på olika ställen, antingen på halvdistans eller på plats.

- Utbildningen i Luleå är på halvdistans och med tjugo fysiska platsträffar.

- Utbildningen i Malmö är platsbunden. Obligatoriska moment kan genomföras på annan ort i Skåne än Malmö då vi samarbetar med arbetslivet för att genomföra praktiska delar i utbildningen.

- Utbildningen i Södertälje är platsbunden.

Utbildningen är en mix av föreläsningar, enskilt arbete och gruppövningar. Stora delar av utbildningen är du ute på LIA, lärande i arbete, på en arbetsplats.

LIA, lärande i arbete: Under utbildningens LIA-perioder får du chans att testa på dina nya kunskaper i praktiken. Dessutom blir det studiebesök på olika vårdinrättningar och SOS Alarm. I Luleå kan vi erbjuda LIA-platser i Region Norrbotten och Region Stockholm. LIA är ett perfekta tillfälle att nätverka och få kontaktvägar som senare kan leda till arbete efter utbildningen.

Efter utbildningen – att jobba som ambulanssjukvårdare och ambulansförare: Som ambulanssjukvårdare eller ambulansförare kommer du att med god förmåga kunna framföra ambulans på ett säkert sätt vid vanlig körning och utryckningskörning. Eftersom du dessutom är undersköterska kommer du ha en god grund för vårdrelaterade arbetsuppgifter på ambulans.
Du kommer att vara en viktig person i katastrofmedicinska situationer och i olika typer av miljöer.

Viktiga arbetsuppgifter kommer vara att kunna assistera ambulanssjuksköterskan eller annan medicinalpersonal i prehospital akutsjukvård. Du behöver även kunna använda medicin- och ambulansteknisk utrustning enligt de lagar och förordningar som finns. På de flesta stationerna krävs C1-körkort för att få anställning.

Lernia Utbildning AB