Apotekstekniker

Distans | Bromma

Utbilda dig till apotekstekniker och du får arbeta med rådgivning kring egenvård, recepthantering, försäljning och folkhälsofrågor.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 januari 2025

Apotekstekniker är yrket för dig som vill arbeta med försäljning, egenvård och hälsa. Du är utåtriktad, ansvarsfull, har ett stort intresse för livsstilsfrågor och tycker om kontakten med nya människor. I din yrkesroll arbetar du främst med rådgivning kring egenvård, recepthantering, försäljning och folkhälsofrågor. Din arbetsplats är apotek eller hälsokostbutiker. Utbildningen sker på distans, vilket är perfekt för dig som vill styra över din tid. Distansstudierna kombineras med givande dagar i Stockholm.

VAD ARBETAR DU MED?
Apoteken erbjuder idag så mycket mer än endast receptbelagda mediciner. Du utbildas därför för att ge råd om egenvårdsprodukter, såsom receptfria läkemedel. Även andra produkter, allt från hygien och tandvård till solskydd och läkemedel för djur ger du råd om. Du kan även få frågor för egenvård av enklare åkommor. Här kommer din goda service och empatiska förmåga väl till användning.

I din yrkesroll har du de kunskaper som krävs för att veta om en kund kan behandla sig själv eller måste hänvisas till vården. För att ge bästa service har du goda kunskaper om kroppens uppbyggnad och funktion samt olika sjukdomar, deras symptom och lindring. I ditt yrke är tystnadsplikt och sekretess en viktig del. Även att du inte själv lämnar ut receptbelagda mediciner kan du planera och arbeta med recepthantering och du vet skillnaden mellan olika typer av läkemedel.

Genom att ha koll på budgetering, prissättning, kalkylering och olika köpbeteenden bidrar du till apotekets lönsamhet. Du är duktig på merförsäljning samtidigt som du bemöter kunden på ett professionellt sätt. I din vardag arbetar du även med varuhantering och uppackning av nya leveranser av läkemedel och andra produkter.

Prognoserna visar att behovet av apotekstekniker kommer att öka och det beror främst på att många apotekstekniker går i pension under de närmsta åren. Behovet kommer att finnas i hela landet. Förutom att arbeta på apotek kan du även arbeta inom dosapotek, läkemedelsindustri och hälsokosthandel.

LIA - LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat distanslektioner och tentamen. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar i Stockholm, som bland annat kan innehålla praktiska övningar, föreläsningar, tentamen och grupparbeten.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Vi har ett mycket starkt samarbete med arbetslivet, och tillsammans med dem har vi utvecklat denna utbildning som ger dig de kunskaper som företagen efterfrågar när de ska anställa apotekstekniker.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola