Arbetsledare inom måltidsservice

Distans | Tranås

Ett spännande yrke där du använder dina kulinariska, sociala och ekonomiska kunskaper.

1 januari 2025

Utbildningen riktar sig till bland annat dig som redan idag arbetar inom måltidsservice och vill ta ett karriärkliv. Eller så jobbar du i en arbetsledande roll och vill bygga på med teoretiska kunskaper. Upplägget med 50% utbildningstakt under två år på distans, där du själv väljer när du vill studera, passar perfekt för dig som vill arbeta och utbilda dig samtidigt.

VAD FÅR DU LÄRA DIG?
Varje dag serveras ca 3 miljoner måltider i grundskola, förskola, äldreomsorg och på sjukhus. Här är det viktigt att maten är näringsriktig och anpassad efter individens behov. Programmet ger dig rätt kompetens inom alla delar av detta mångsidiga yrke. Du får förmågan att självständigt leda en personalgrupp, samt hantera samtal och ge konstruktiv feedback för att gruppen ska utvecklas positivt.

Du lär dig att göra arbetsschema och bemanna organisationen effektivt, och att bemöta personal och gäster från olika kulturer på ett bra sätt blir naturligt för dig. Ekonomi är en viktig del i yrkesrollen och du lär dig budget, grundläggande bokföring och kalkylering. Detta är också en utbildning för dig med ett stort kulinariskt intresse. Du blir duktig i matsedelsplanering och näringsvärdesberäkning, och får fördjupade kunskaper om matallergier och sjukdomar där specialkost krävs.

Efter avklarad utbildning kan du arbeta i en arbetsledande roll eller som arbetsledare inom måltidsservice. För att skapa en positiv matkultur, en helhetsupplevelse av måltiden som bidrar till goda matvanor, är behovet av motiverad och kompetent personal stort. Därför är du efter examen mycket eftertraktad på arbetsmarknaden.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat distanslektioner och tentor. Programmet är en halvtidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 20 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar i Tranås, som bland annat kan innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar och grupparbeten.

SAMARBETSPARTNERS
Utbildningen har initierats av och formats tillsammans med representanter från arbetslivet. Därmed ger utbildningen dig den kompetens som arbetslivet efterfrågar när de ska anställa, vilket gör dig mycket efterfrågad på arbetsmarknaden. Bland arbetslivet som står bakom utbildningen finns bl a Borås Stad, kommunerna Eksjö, Linköping, Jönköping, Gislaved och Nässjö.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola