Trafiklärare

Bunden | Tumba

Som trafiklärare möter du många olika människor som du ska utbilda till att bli trygga förare i trafiken.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 augusti 2024

Gillar du att jobba med människor?
Vill du vara en del av en bransch som är i ständig utveckling inom så väl pedagogik som hållbarhetsarbete?
Vill du vara en del av trafiksäkerhetsarbete och bidra till säkrare förare?
Brinner du för att dela med dig av dina kunskaper?
Är du lugn, harmonisk och pedagogisk?
I så fall är trafiklärare ett yrke för dig. Som trafiklärare får du möjligheten att arbete i en kraftig växande bransch. Utvecklingen inom trafiksäkerhetsarbete är fortgående, vilket ger stora möjligheter till delaktighet och påverkan. Tillsammans mot nollvisionen.

Hur ser arbetsmarknaden ut de närmaste fem åren?
Behovet av utbildade trafiklärare är stort i hela landet, en ökad efterfråga av utbildade trafiklärare i kombination med ökat behov av spetskompetens ger goda karriärsutvecklingsmöjligheter.

Utbildningens upplägg
Xenters pedagogiska utgångspunkt är ett studerandeaktivt arbetssätt. Vi arbetar både med formativ och summativ bedömning och vår strävan är att de studerande alltid ska veta vad som är deras nästa steg i utvecklingen mot målen. Den studerande tränas i eget ansvarstagande, problemlösning, flexibilitet, kreativitet och entreprenörskap då vi ser att dessa förmågor får allt större betydelse i arbetslivet. Vi ser att reflektion över yrkesrollen är en viktig del av utbildningen. I samband med examinationen avslutas vanligen kurserna med självskattning där den studerande reflekterar över vad man lärt, hur det används i yrkesrollen samt vilket fortsatt lärande som är viktigt.

Vid heltidsstudier förläggs föreläsningar/klassrumsundervisning till 2 – 3 dagar/vecka. Övriga dagar innebär lärande genom självstudier, ofta med projektarbeten/studiebesök.

Xenter Yrkeshögskola