3D-artist Technical

Bunden | Eksjö

Vill du arbeta med kreativ och teknisk problemlösning för modellering, bildhantering, visualisering och virtuella miljöer? Gå 3D-artist Technical!

Omfattning 400 YH-poäng (ca 2 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska och engelska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

29 augusti 2022

Ansök på ju.se

Öppen för sen anmälan

Sista ansökningsdatum

19 april 2022

Fler starter

1 augusti 2023

Om utbildningen


Vill du jobba med digital 3D-modellering, visualisering, animering och bildhantering inom arkitektur, inredning och möbler, formgivning, produktvisualisering och reklam?

Efter utbildningen kan du jobba med att programmera, scripta och optimera arbetsflöden för 3D-grafik för många olika skeden i arkitektur, inrednings- och formgivningsprocesser.

Yrket som Technical artist är kreativt, strukturerat och problemlösningsorienterat. Yrkesroller efter genomförd utbildning kan vara Technical artist, Teknikutvecklare 3D, Teknisk visualiserare eller 3D-modellerare.

Efter utbildningen till 3D-artist technical kan du medverka i och driva projekt och processer för att optimera, strukturera och effektivisera 3D-grafik samt lösa tekniska problem för visualisering av arkitektur, inredningar, möbler, produkter och bruksföremål för ett hållbart samhälle.

Utbildningen är utformad i samarbete med branschen och i utbildningens ledningsgrupp ingår representanter från bland annat Zynka/Semren Månsson AB, Lammhult, Ikea, Altopounto AB, Sweco, Liljewalls arkitekter AB och BSK arkitekter.

Undervisningen genomförs med yrkesverksamma arkitekter, Technical artists, konstnärer, visualiserare, 3D-artister och fotografer och den genomförs i studiomiljö på Campusi12 i Eksjö och söker likna en verklig arbetssituation som du kommer att möta i arbetslivet. Vi gör ett flertal studiebesök och studieresor.

Utbildningen är en blandning av tekniska färdigheter med digitala verktyg för modellering, visualisering och bildframställning för optimerade processer och kunskaper om den konstnärliga dimensionen i 3D- grafik utifrån dess syfte som kommunikation och beslutsunderlag.

3D-modellering, grafisk kommunikation, layout och bildframställning med postproduktion varvas med animation och rörlig bild. Immersiv teknik som VR (virtual reality) och AR (augmented reality) varvas med programmering, skriptning och optimering av processer och arbetsflöden.

Med dina kunskaper och färdigheter kommer du att kunna hantera, programmera, scripta och optimera arbetsflöden för 3D-grafik för många olika skeden i arkitektur, inrednings- och möbelformgivningsprocesser.

Du kommer att genomföra två praktikperioder på teknikkonsultföretag, arkitektkontor, inrednings- och möbelföretag, visualiseringsföretag eller bildbyråer under sammanlagt 20 veckor.

Tekniska Högskolan i Jönköping, Jönköping University, är ansvarig utbildningsanordnare. Utbildningen genomförs i samarbete med Campus i12 i Eksjö, Eksjö Kommun.

Varje år antar vi fler än 20% av de sökande utifrån reell kompetens. Om du är intresserad av en utbildning men, har andra erfarenheter än de som listas i de formella behörighetskraven till utbildningen uppmanar vi dig att göra en ansökan och fylla i en komptenskartläggning. Läs mer under antagning på JU.SE/YH

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

Tekniska Högskolan i Jönköping AB

Webbplats

Telefon