Operativ digital kommunikatör

Bunden | Borås, Lidköping, Uddevalla

Ett framtidsyrke med stor efterfrågan! Efter utbildningen kan du arbeta kreativt och strategiskt med digital marknadsföring.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 januari 2025

10 september 2020

Vill du lära dig att skapa digitala kampanjer och arbeta med marknadsföring i dagens digitala kanaler? Med vår utbildning Operativ Digital Kommunikatör blir du attraktiv på arbetsmarknaden i en bransch med stor efterfrågan. Vi har tillsammans med näringslivet skapat en utbildning som ger dig specifik yrkeskompetens inom digital arbete.

Utbildningen Operativ digital kommunikatör varvar teori med praktik och ger dig såväl, praktiska som teoretiska färdigheter och kunskaper för din framtida yrkesroll. En stor del av utbildningen är lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats. Här får du möjlighet att testa dina kunskaper i arbetslivet och prova på yrket. De företagskontakter du knyter under dina LIA-perioder ger ökade chanser till jobb direkt efter utbildningen.

I utbildningen får du bland annat lära dig:

- Hur företag och organisationer kan använda sociala medier och internetmarknadsföring i sin kommunikation.
- Hur man stärker varumärken, bygger relationer med kunder och kommunicerar budskap.
- Hur man skapar och genomför digitala kampanjer, samt bevakar vilka trender som finns inom digital marknadsföring.

Du får en strategisk kompetens för att analysera, definiera, prioritera och utvärdera en digital närvaro som är kopplad till företags och organisationers övergripande affärs- och kommunikationsmål. I utbildningen ingår bland annat även juridik, som ger dig kunskap om vilka krav på ansvarsfrågor som ställs i yrkesrollen som digital kommunikatör.

Genomförande
Utbildningen ges på tre orter, Lidköping, Borås och Uddevalla. Campus Västra Skaraborg (Lidköping) är huvudman och sänder till Uddevalla och Borås, där vi har grupper med studerande.

Väljer du Lidköping som studieort kommer du att följa föreläsningarna på plats på Campus Västra Skaraborg ca 3 dagar/veckan, med lärare på plats. Väljer du Borås eller Uddevalla följer du föreläsningarna i sal på respektive ort via telebild i realtid. Det kan förekomma sändningar från Uddevalla och Borås

Fysiska träffar med hela klassen på plats kommer även att ske i Lidköping ca 1–2 gånger/månaden. Du får tillgång till en dator från Apple under hela din studietid.

Utbildningen omfattar 300 yh-poäng vilket motsvarar 1,5 års heltidsstudier. En vecka motsvarar 5 yh-poäng.

Utbildningen leder till jobb
Efter utbildningen kan din yrkesroll vara digital kommunikatör, digital marknadsförare, digital marknadsassistent eller kommunikatör inom sociala medier.

Du kan arbeta som anställd på ett företag, i en organisation eller som konsult. Du kan jobba inom de flesta branscher som exempelvis har en marknadsavdelning; på ett privat företags marknadsavdelning, på en kommunikationsbyrå eller webbyrå. Inom den offentliga sektorn kan du ha en funktion på till exempel en kommunikationsavdelning eller som kommunikatör för en förvaltning/enhet.

Typ av examen
Yrkeshögskoleexamen