Nordisk Spårsvetsare

Bunden | Vansbro

Jobba utomhus med järnväg, spårväg och tunnelbana. Var med och bidra till en del av Sveriges infrastruktur!

Omfattning 275 YH-poäng (ca 1,5 år)

Undervisningsspråk Svenska

1 augusti 2024

Vi vill berätta lite mer om Yrkeshögskoleutbildning rent allmänt och om vår utbildning i synnerhet.​

· Yh-utbildningar är kostnadsfria, inga kurskostnader men givetvis kostnader för att resa till/från studieorten samt boende osv. Kostnader för läromedel och skyddsutrustning tillkommer också. Du kommer även att behöva ta med dig en laptop eller liknande.​
· Yh-utbildningar är CSN-berättigade.
· I Yh-utbildningar är 1/3 av tiden arbetsplatsförlagd och kallas Lia, Lärande i arbete.
· Den ledningsgrupp som finns bakom varje Yh-utbildning består till huvuddelen av representanter från branschföretag.
· Ledningsgruppen är de som bestämmer vilka delkurser som ska ingå. Detta medför att alla kurser är relevanta och efterfrågade av branschen vilket i sin tur gör eleverna mycket eftertraktade.
· Generellt gäller att efter en Yh-utbildning går 9 av 10 studerande direkt ut i jobb.
På vår spårsvetsutbildning i Vansbro är utbildningen upplagd på följande vis:
· Du börjar i månadsskiftet juli-augusti
· Under första hösten är du ute på Lia 3 och 4 veckor.
· Under juletid har vi 3 veckors studieuppehåll
· I början av juni går du ut på 3 månaders avslutande Lia
· Examen sker i början av september månad.
Sammantaget innebär detta att du behöver bo eller pendla till Vansbro under 10 månader, augusti-juni. Vi hjälper givetvis till med boendet. Därefter kan du flytta dit du vill och ha din avslutande Lia. Vi har en lista med förslag på företag för Lia-perioderna men du väljer själv var du vill vara.

Vansbro kommun/Lärcentrum Vansbro