Industrial Technical Artist

Bunden | Göteborg

Vill du jobba med 2D/3D-grafik och programmering inom industrin och skapa konfiguratorer, simulatorer och e-manualer?

Omfattning 415 poäng (ca 2 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

31 augusti 2020

Ansök på yrgo.se

Restplatser finns!

Sista ansökningsdatum

15 april 2020

Fler starter

1 september 2021

Om utbildningen

Vill du jobba med 2D/3D-grafik och programmering inom industrin? Som Industrial Technical Artist optimerar du data och effektiviserar grafikflödet till de system som ska presentera det visuella resultatet, alltid med hänsyn till den artistiska visionen och plattformens tekniska begränsningar. Under utbildningen får du ett stort kontaktnät i branschen och lär dig allt ifrån att producera 3D-modeller till att arbeta med shaderprogrammering och spelmotorer.

OM UTBILDNINGEN
Under utbildningen lär du dig bland annat att
• producera 3D-modeller i olika visualiseringsverktyg
• optimera 3D-grafik och CAD-underlag
• hantera 2D- och 3D-grafik för VR och AR
• programmera specialiserade verktyg för grafisk produktion
• automatisera processer i 3D-applikationer med skripts
• arbeta framgångsrikt i projekt med andra yrkesroller.

INNEHÅLLER EN STOR DEL LIA (PRAKTIK)
En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

ATT ARBETA SOM INDUSTRIAL TECHNICAL ARTIST
Som Technical Artist inom industrin är du länken mellan grafik och programmering. Du ser till att den artistiska visionen av en produkt bibehålls utan att överskrida de tekniska begränsningar som finns för plattformen som ska presentera resultatet.

Du arbetar i flera olika slags bild- och visualiseringsverktyg för att producera och optimera 2D- och 3D-grafik. Du kan också skapa program och anpassa verktyg som optimerar grafiska processer och även driva projekt inom realtidsgrafik, VR och AR.

Mer specifikt kan du till exempel jobba med produktutveckling eller skapa konfiguratorer, simulatorer och e-manualer.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du exempelvis jobba som Industrial Technical Artist, applikationsutvecklare, realtidsvisualiserare, 3D- grafiker, programmerare eller animatör.

Du kan jobba i de flesta grenar av tillverkningsindustrin som på olika sätt hanterar stora mängder grafik.

KURSER
• 3D-animation
• 3D-grafik
• Bildperception
• Examensarbete
• Extended Reality
• LIA
• Linjär algebra för 3D
• Objektorienterad programmering
• Projektarbete
• Shaderprogrammering
• Spelmotorer
• Usability design
• Verktygsutveckling

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

Göteborgs Stad, Yrgo