Webbkommunikatör Sociala Medier

Bunden | Stockholm

Du lär dig att lära dig hantera det skrivna ordet, journalistiska principer, sociala medier, bild och form och mycket mer.

Omfattning 400 poäng (ca 2 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

1 augusti 2021

Ansök på medieinstitutet.se

Restplatser finns!

Sista ansökningsdatum

2 maj 2021

Om utbildningen

Sociala medier är den viktigaste kanalen för både företag och organisationer. På denna YH-utbildning får du lära dig hur du kommunicerar effektivt mot olika målgrupper på webben.

Under utbildningen kommer du lära dig hantera det skrivna ordet, journalistiska principer, sociala medier, bild och form. Samtidigt lär du dig hantera CMS-system och hur du skapar sökordsoptimerade texter. Utbildningen erbjuder dessutom dig som student ett första steg in i arbetslivet.
Professionell kommunikation på webben och i digitala medier
Under utbildningen kommer du lära dig hantera det skrivna ordet, journalistiska principer, sociala medier, bild och form. Samtidigt lär du dig hantera CMS-system och hur du skapar sökordsoptimerade texter (SEO).

Lär dig anpassa budskap för alla kanaler och behov
På utbildningen Webbkommunikatör sociala medier kommer du få kompetens för att utforma kommunikation för små och stora målgrupper. Du kommer att lära dig allt från att skriva pressmeddelanden till att sköta ett företags interna och externa kommunikation såväl som dess sociala medier.

Stort fokus kommer läggas på det skrivna ordet, men följs samtidigt upp av de färdigheter du får i publiceringsverktyg, bildbehandling, projektledning med mera. Allt för att du ska kunna möta de behov som efterfrågas på arbetsmarknaden. Under utbildningen kommer du bland annat lära dig:

Att skriva webbtexter som skapar kommunikation med
• företagets/organisationens målgrupper (blogg, nyhetsbrev, intranät med mera)
• Genomföra en målgruppsanalys
• Skriva säljande texter för online/webbcopy
• Publicera på webben via CMS (t.ex. EpiServer och WordPress)
• Kunna hantera de senaste relevanta molntjänsterna
• Ansvara för och driva en företagsblogg
• Enklare fotografering, filmning, redigering
Bildbehandling
• Arbeta i team med exempelvis agila utvecklingsmetoder
• Anpassa innehåll efter plattform (mobil, surfplatta, webb)
• Att skriva sökmotoroptimerade texter som driver trafik/dialog till företagets webbplats
• Vanligt förekommande programvaror i branschen
• Presentera och sälja in idé/projekt/företag, såväl muntligt som skriftligt
• Försäljningsprocessen

Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Vi följer riktlinjerna från FHM
Utbildningen genomförs utifrån de riktlinjer och råd som gäller från Folkhälsomyndigheten.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
Webbkommunikatör
Content Manager
Webbredaktör
Kommunikatör digitala kanaler
Community Manager
Innehålls- och flödesredaktör
Social Media Manager

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

Medieinstitutet i Sverige AB