Webbkommunikatör Sociala Medier

Stockholm | Bunden

Effektiv kommunikation på webben och i digitala kanaler Utbildningen fokuserar på att professionell kommunikation på webben och i digitala medier

Omfattning 400 poäng (ca 2 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

26 augusti 2019

Ansök på medieinstitutet.se

Sista ansökningsdatum

15 maj 2019

Platser

35

Fler starter

1 augusti 2020, 1 augusti 2021

Om utbildningen

Effektiv kommunikation på webben och i digitala kanaler
Utbildningen fokuserar på att professionell kommunikation på webben och i digitala medier
Under utbildningen kommer du lära dig hantera det skrivna ordet, journalistiska principer, sociala medier, bild och form. Samtidigt lär du dig hantera CMS-system och hur du skapar sökordsoptimerade texter. Utbildningen erbjuder dessutom dig som student ett första steg in i arbetslivet.

Lär dig skapa kommunikation för alla kanaler och behov
På utbildningen Webbkommunikatör sociala medier kommer du få kompetens för att utforma kommunikation på bred front. Du kommer att lära dig allt från att skriva pressmeddelanden till hur du sköter ett företags interna och externa kommunikation såväl som sociala medier. Stort fokus kommer läggas på det skrivna ordet, men följs samtidigt upp av de färdigheter du får i publiceringsverktyg, bildbehandling, projektledning med mera. Allt för att du ska kunna möta de behov som efterfrågas på arbetsmarknaden. Under utbildningen kommer du bland annat lära dig:

- Att skriva webbtexter som skapar kommunikation med företagets/organisationens målgrupper (blogg, nyhetsbrev, intranät med mera)
- Att genomföra en målgruppsanalys
- Skriva säljande texter för online/webbcopy
- Att publicera på webben via CMS (t.ex. EpiServer och WordPress)
- Att kunna hantera de senaste relevanta molntjänsterna
- Att ansvara för och driva en företagsblogg
- Enklare fotografering, filmning, redigering
- Bildbehandling
- Att arbeta i team med exempelvis agila utvecklingsmetoder
- Att anpassa innehåll efter plattform (mobil, surfplatta, webb)
- Att skriva sökmotoroptimerade texter som driver trafik/dialog till företagets webbplats
- Vanligt förekommande programvaror i branschen
- Att presentera och sälja in idé/projekt/företag, såväl muntligt som skriftligt
- Försäljningsprocessen

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

Medieinstitutet i Sverige AB