Online Video Producer

Stockholm | Bunden

Online Video Producer är för dig som vill ha specialiserade kunskaper inom produktion av rörlig video och hur man marknadsför dem i digitala kanaler.

Omfattning 320 poäng (ca 1,5 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

1 augusti 2020

Ansök på medieinstitutet.se

Sista ansökningsdatum

Kontakta utbildningsanordnaren

Platser

35

Fler starter

1 augusti 2021

Om utbildningen

För dig som vill arbeta med online video
Utbildningen Online Video Producer är framtagen för dig som vill ha specialiserade kunskaper inom produktion av rörlig video och hur man marknadsför dem i digitala mediekanaler.
Behovet av video och rörligt media är extremt stort, samtidigt som det är brist på utbildade Online Video Producers. De flesta företag i Sverige idag behöver någon form av video och rörligt media. Det innebär både korta så kallade ”teasers” på 15 sek som rullar i Sociala Medier, men även längre reklamfilmer eller utbildningsfilmer som ligger på exempelvis Youtube. Utbildningen kombinerar kurser inom produktionsteknik (både foto, ljud och klippning) med marknadsföring, distribution och konceptutveckling alla med fokus på digitala plattformar.

Vad gör en Online Video Producer?
I dagens mediesamhälle är online video en naturlig del av vår vardag. Vi tittar ständigt på filmer i olika kanaler, format och på olika typer av skärmar. Som Online Video Producer är det ditt arbete att filma och klippa rörlig bild men även kunna marknadsföra video, både via ägda, köpta och förtjänade media. Ditt jobb är att applicera företagets affärer och strategi genom online video och rörligt material.

I utbildningen ingår
• Produktion, inspelning, kamera, ljud och ljus – produktion av rörligt material, fotografisk teknik kombinerat med konstnärlig vision och storytelling.
• Marknadskommunikation och marknadsföring – både i teorin, strategiskt och operativ.
• Online distribution – olika digitala kanaler och plattformar. Ägd, köpt och förtjänad media, sociala medier, trafikströmmar, beteenden online och distributionsstrategier.
• Postproduktion för digitala plattformar – efterbearbetning av digital video, ljud och grafik. Hur man skapar content i rätt format för rätt plattform. Användande av dramaturgiska och tekniska processer inom efterbearbetning.
• Konceptutveckling online video – hur berättar man en historia online för vilken målgrupp. Du lär dig skapa dramaturgi, olika former av berättande, arbetsmetodik. Vilka kanaler, verktyg och metoder används för branded content med mera.

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

Medieinstitutet i Sverige AB