Digital business developer

Borås | Bunden

Få kompetens i att arbeta med digital marknadsföring och affärsutvecklande processer inom B2C och B2B. Sök Digital business developer!

Omfattning 400 poäng (ca 2 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska och engelska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

26 augusti 2019

Ansök på boras.se

Sista ansökningsdatum

2 maj 2019

Platser

30

Fler starter

17 augusti 2020

Om utbildningen

Är Digital Business Developer, DBD, en utbildning för dig?
Vi söker dig som vill jobba som onlinemarknadsförare eller e-handelsutvecklare.

Behovet av digitala affärsutvecklare är skriande stort. Alla som gick ut den första årskursen har jobb inom branschen.

Du kan arbeta på e-handelsföretag, på leverantörssidan eller på byråer. Du kan jobba med såväl analys som kommunikation och leda den digitala transformationen som alla företag och organisationer går igenom idag.

Du kommer lära dig om affärsutveckling, digital marknadsföring och slutligen även om projektledning och ledarskap. Google Adwords, sökmotoroptimering/SEO och content marketing är självklara delar av vår utbildning.

Framtida arbetsuppgifter
Som färdig student kommer du sannolikt att jobba med affärsutveckling, marknadskommunikation, digital marknadsföring som SEO/Adwords, sociala medier, webbshop eller webbanalys via Google Analytics. Du kommer att skapa personifierade kundresor och förklara hur dessa förändras. Din kunskap om kundens behov gör det möjligt för dig att i ditt kommande arbete utveckla dennes köpprocesser genom UX (user experience) och omnikanaler. Du måste därför förstå kanalernas algoritmer, inte minst de som styr Facebook, Amazon, Instagram och Google.

Efter avslutad utbildning kan du jobba inom sociala media/content marketing och ha yrkesroller som content and marketing coordinator, online marketing manager, influence marketing, marketing communication eller inbound marketing.
Utbildningen Digital Business Developer ger dig både kunskap och färdighet att klara detta.

Den här branschen omvandlar ständigt sina yrkesroller. Därför har du stora möjligheter att själv utveckla din framtida tjänst.

Teoretiska kunskaper
Du lär dig företagsanalys och affärsplan. Du lär dig utveckla och göra en e-handelsbutik säljande, lär dig förstå hur köpprocessen ser ut från kundens perspektiv och hur kundresan ser ut genom den digitala butiken. Du lär dig vad agilt arbetssätt är och hur den kan tillämpas i en grupp eller organisation. Du får lära dig förstå dig själv för att förstå vilka krafter som underlättar respektive försvårar utveckling och samarbete hos individ och grupp. Du lär dig hur du utvecklar egna företagsidéer och hur dessa kan förpackas och lanseras digitalt.

Praktiska färdigheter
Du får färdighet i att skapa en marknadsplan och du gör en kampanjplan som följer denna. Du förstår och kan använda sociala medier för att nå din valda målgrupp och du vet värdet av personas och ser styrkan i storytelling. Du förstår nyttan med olika digitala marknadsföringsåtgärder, du förstår hur en sökmotor fungerar och hur man arbetar strategiskt med den, du kan sätta upp kampanjer i Google Adwords, du har kunskap om mätteknik och kan sätta målvärde för en webbplats (KPI), du certifierar dig i Google Analytics och kan ge förslag på förbättringar på en webbplats.

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

Borås Stad - Borås Yrkeshögskola

Webbplats

Telefon