Johanna vill bli Europas bästa butikskommunikatör

Johanna Hansson

Foto: WorldSkills Sweden

Johanna Hansson, tidigare yrkeshögskolestuderande, utsågs till Sveriges bästa Visual Merchandiser under Yrkes-SM i Malmö i våras. Och nu ska hon tävla om Europatiteln under Euroskills i Göteborg 1-3 december.

– Jag har jobbat och tränat hårt inför denna tävling så nu är jag väldigt laddad och jag tror och hoppas att det kommer att gå bra. Jag satsar självklart på ett EM-guld!, säger Johanna Hansson några dagar innan tävlingen.

De bästa av de bästa

Euroskills är Europas största yrkestävling för ungdomar med cirka 500 tävlanden i 35 olika grenar. Tävlingen arrangeras vartannat år och i år sker den för första gången i Sverige, på Svenska mässan i Göteborg. Johanna är en av 31 tävlanden i det svenska yrkeslandslaget och den bästa unga utövaren i Sverige på sitt yrke som butikskommunikatör.

– Vårt yrkeslandslag skiljer sig från andra typer av landslag, där kompetensen ser liknande ut. Vår styrka är att vi är olika. Vi är alla experter på vårt område, och det är väldigt inspirerande! Jag har fått flera bra tips och råd från andra i landslaget gällande till exempel möbelsnickeri och måleri. 

Vad gör en butiksdekoratör?

Johanna har jobbat heltid på Mio Möbler som butikskommunikatör i nästan ett halvår nu. Men vad gör man egentligen som butikskommunikatör?

– Jag är lite av en allkonstnär och jag måste kunna mycket. Till Euroskills bygger jag möbler, blandar färg och dekorerar. Men till vardags är jag överallt på jobbet, jag placerar ut nya varor som kommit in, planerar kundvarv och hänger skyltar. Allt för att visa produkterna på ett bra och tydligt sätt i exempelvis ett skyltfönster. Man har bara tre sekunder på sig att locka in kunden i butiken efter att kunden fått syn på skyltfönstret, så det gäller verkligen att tänka efter och målgruppsanpassa skyltningen, men det också det som är kul.

Johanna har förberett sig inför Eurosills genom att till exempel medverka på en tredagars träningstävling i Ryssland tidigare i höstas. Men hur tävlar man i butiksdekoration?

– Upplägget på träningstävlingen i Ryssland var ungefär detsamma som tävlingen på Euroskills kommer att bli. Vi fick en uppgift första dagen att bygga plintar, montera text, och måla en golvplatta efter bestämda mått och sedan exponera en livsstilsskyltning med tema frukost på detta. Andra dagen fick vi modeprodukter och temat "Bohemian" lottades fram av fem möjliga teman. Vi skulle göra research, göra rekvisita och presentera idén till tredje och sista dagen då skyltningen skulle byggas i fönstret.

Praktik lönar sig

Johanna kommer ursprungligen från Eskilstuna men bor och jobbar idag i Stockholm. I somras tog hon sin yrkeshögskoleexamen i Visual Merchandiser från Yrkeshögskolan Handelsakademin i Stockholm.

– Jag kan verkligen rekommendera att plugga en yrkeshögskoleutbildning och är väldigt glad att jag hittade denna efter gymnasiet. Under min utbildning har jag haft möjlighet att praktisera på flera arbetsplatser och den första var faktiskt Mio möbler i Haninge, där jag jobbar nu. Jag trivs väldigt bra i det här yrket, det är varierande och det gillar jag!

Butiksdekoratörer även på webben

Arbetsmarknaden för butiksdekoratör ser Johanna som väldigt lovande i framtiden och hon ser flera nya möjligheter och arenor för yrket.

– Att satsa mer på skyltning och butiksdekoration på den här nivån är ett sätt för företag att synas och konkurrera. Även för webbplatser som erbjuder e-handel blir yrket mer vanligt och fler och fler större företag börjar ta in professionella butiksdekoratörer för att ordna med deras digitala skyltning och butiksfönster.

Om Euroskills 2016

Euroskills 2016 arrangeras på uppdrag av Worldskills Europe av WorldSkills Sweden (WSS), Göteborg & Co och Svenska Mässan. Dessa nationella och lokala parter bildar ett samarbete som operativt leds av Göteborg & Co. WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten via Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan.

Besökarna kommer att få möjlighet att inspireras, prova på alla yrken och upptäcka sina egna talanger. Evenemanget vill visa yrkesutbildningens möjligheter till arbete, eget företagande, fortsatta studier och individuell utveckling. Tävlingen och mässan har fri entré för alla.